Followers

Friday, October 28, 2011

Perang Telefon Bimbit

Nokia Lumia 800 dan Nokia Lumia 710

Assalamualaikum semua... Semoga dalam limpahan rahmat dan kasih sayang daripada Allah S.W.T hendaknya...

Disaat Apple Inc. mengumumkan pelancaran model terbaru Iphone 4, Nokia pula dengan kerjasama Microsoft Windows bakal melancarkan model terbaru Nokia; Lumia 800 dan Lumia 710 selewat-lewatnya Disember ini. Model tebaru ini bakal menggunakan Platform Microsoft Windows sebagai sistem operasinya (Operating System-OS-). model ini juga bakal dilengkapi pelayar Internet Explorer 9 yang baru.

Kerjasama ini dibuat bagi memberi persaingan kepada iOS dan Android. Selama ini Nokia banyak memonopoli pasaran telefon bimbit dunia. Dengan pelancaran iOS dan juga Android OS, penguasaan Nokia semakin menurun. Itu belum lagi dengan persaingan dari Blacberry dan Samsung Galaxy... Nokia Lumia 800 bakal dijual dengan harga sekitar £420 (RM1,830) tidak termasuk subsidi dan cukai. Manakala Nokia Lumia 710 pula bakal dijual dengan harga sekitar £270 (RM1,346) juga tidak termasuk subsidi dan cukai.

Nampak gayanya semakin hari semakin maju teknologi telefon bimbit ni. Dulu siapa dapat menyangka nada dering telefon bimbit yang macam bunyi kentut tu boleh bertukar menjadi nada dering MP3. Malahan boleh juga mengakses Internet terus menerusi telefon bimbit...

SyuQ berkata: semakin dunia hilang dari sempadan, semakin banyak bahayanya...

0 comments: