Followers

Wednesday, August 3, 2011

Hari Kedua Di bulan Ramadhan

Assalamualaikum semua. Semoga dalam limpahan rahmat dan kasih sayang daripada Allah S.W.T hendaknya.

Hari kedua (semalam) umat Islam berpuasa betul-betul menguji kesabaran iman aku. Mula-mula di pagi hari bas yang sepatutnya aku naiki sekitar jam 6.30am menuju ke Putrajaya tak kunjung tiba. Tiada alasan yg wajar diberikan oleh pihak pengurusan RapidKL. Bas gantian pula tiba sekitar 7.45am menyebabkan ramai orang merungut khususnya kakitangan kerajaan. Alhamdulillah walaubagaimana lewat sekalipun, belum pernah aku terlewat masuk kerja.

Bila tiba waktu kerja, aku banyak menerima fail permohonan dari negara berlabel high risk country. Dimana negara ini berisiko dalam memberi maklumat palsu berkaitan dengan status kewangan mereka. Tambahan pula mereka ini berisiko tinggi menyalahgunakan visa yang telah diberikan. Fail yang kuterima pula kebanyakannya dari negara Bangladesh; dimana mereka akan mengangkut segala mala anak cucu diorang untuk ikut sekali menetap di Malaysia. Tambah menyesak jiwa aku bila kebanyakan mereka ini memohon tanpa liquid asset yang cukup contohnya memohon menggunakan salinan penyata pelaburan. Bukan tidak boleh diterima pakai. Boleh. Tapi akan melambatkan perjalanan pemprosesan permohonan tersebut.

Tiba waktu tengah hari dan hampir ke petang, tetiba tekak aku ni teringin sangat berbuka dengan roti naan cheese. Confirm aku tak nak yang lain. Aku nak yang the mall punya. Maka selepas waktu kerja, dengan gigihnya aku pergi mencari naan cheese ni. Syukur Alhamdulillah rezeki aku. Kedai tu buka sepanjang Ramadhan. Dan akak kedai tu mengenali aku. Sangat mengejutkan. Kerana naan cheese ni juga aku tak berapa tenteram nak buat kerja. Seba tak kena. Salah issued surat, salah kira duit, blur dan sebagainya. Segalanya serba tak kena. Harapnya hari ini segalanya berjalan dengan lancar walaupun sekali lagi bas RapidKL buat hal. Kali ini bas bertolak sekitar jam 6.50am. Mudah-mudahan aku sempat lagi sampai ke opis...
Published with Blogger-droid v1.7.4

2 comments:

atty's said...

selamat menyambut ramadhan syuq

Sky Before Pinky said...

salam ramadhan syuq.. roti nan cheese gitu..hehe..selamat berpuasa..jgn lupe duit raya untuk saya-->> gurau je