Followers

Tuesday, August 16, 2011

Nostalgia Ramadhan

Assalamualaikum semua. Semoga dalam limpahan rahmat dan kasih sayang daripada Allah S.W.T hendaknya...

Tahun lepas, aku ada bercerita kisah nostalgia ramadhan. Memori yang terpahat kemas dalam kepala otak aku. Kali ini aku terbaca kisah seorang sahabat FB aku di blog beliau. Kisah pasal beliau terlupa menanak nasi. Ini pula kisah emak aku...

Disekitar tahun 1997, dah hampir setengah bulan umat Islam berpuasa, kami sekeluarga menyambut iftar bersama arwah embahku dan adik perempuan sebelah ayah aku. Pelbagai juadah sudah dimasak termasuk jua yang dibeli. Seingat aku ketika itu lauk pauk yang ada; ayam percik dan ikan talapia goreng.

Azan Maghrib berkumandang jer, masing-masing sibuk manadah tangan berdoa dan tak sabar-sabar mahu menjamu selera. Bagi aku nasi adalah pilihan yang terkemudian. Kurma, air, buah dan kuih menjadi pilihan. Tetapi ayahku lebih suka memakan nasi selepas mendahulukan kurma. Disaat emak aku mahu menyedokkkan nasi untuk ayahku, tu diaaaaaaa... masih beras lagi. Sungguh terkesima mak aku. Embah aku apa lagi lah! merungut-rungut. Kami yang lain terpinga-pinga. Emak aku berani jamin, suis dah dipetik, nasi dah pun ditanak. Tapi hakikatnya, nasi masih lagi berupa beras yang terendam air... Nak buat macam mana. Terpaksalah kami bersolat Maghrib dulu barulah menjamah nasi. Itu kisah emak aku, sama ada terlupa atau suatu kejadian yang bermisteri, Wallhualam...

Ini pula kisah aku yang baru berlaku tahun ni. Kementerian aku ada mengedarkan bubur lambuk untuk setiap unit. Aku pun dapat. Masyallah! Banyak ok... Aku ingat nak ajak budak-budak rumah aku join sekali, rupanya hanya Fairuz dan aku jer yang ada, Fairuz pun ambil sedikit sahaja. Maka berbaki lagilah bubur lambuk tu.

Bila tiba waktu bersahur, aku panaskan balik bubur lambuk tu. Masukkan dalam periuk nasi biasa, pasang plug, hidupkan suis, hidupkan suis periuk nasi. Kemudian aku tinggalkan ke bilik air; cuci muka, gosok gigi, masak air, sediakan minuman. Lebih kurang 20 minit kemudian bila aku nak bersahur... Aikssss??? Apsal aku punya bubur sejuk lagi. Rupanya aku tersalah pasang suis daaaa. Aku terpasang plug laptop aku. Memanglah aku hidupkan suis periuk nasi tu. Tapi kalau plugnya tak terpasang, apa ke jadahnya nak masak. Huhuhu. Haru sungguh. Pagi tu aku bersahur dengan bubur lambuk sejuk jer. Nasib tak basi. Ironisnya, jangan kita terlalu yakin dengan perkara yang kita sudah lakukan sebelum memastikan perkara tu betul-betul terlaksana...

2 comments:

atty's said...

salam syuq..hahahahha..golak kty..leh lak pasal plug ladtop ye..

kty dulu pun penah ..masak nasi..tp bukan nasi tak masak..

tp rupanya kty bukan masak nasi..tp masak pulut..kot..

Cik Wanie Ghani said...

bestkan bila teringatkan kenangan2 lalu dibulan ramadhan....

kalau mcm saya,
kenangan yg saya x dpt lupakan ialah thn lps,
bila sebln saya x dpt berpuasa,
kerana sakit....
hurm...
dan keadaan menjadi lps sedih bila saya x dpt beraya,
kerana saya x blh jalan:(