Followers

Monday, January 5, 2015

Hari Ketiga - Jeju

Wah! kisah masih di Jeju. Ye kami memang betul2 explore Jeju mengikut daya mampu tahan kami. Best Backpack ni sebabnya kita tak perlu nak ikut jadual travel guide. Asalkan berdisiplin semua jadi, Insyallah.

Sebelum itu aku memohon ampun dan maaf sebab kisah korea ni tersangatlah tertangguhnya. Insyallah aku akan cuba selesaikannya dalam minggu ni juga sebelum kebasian.

Hari ketiga dijeju kami berpindah ke selatan untuk meneroka bahagian selatan jeju pulak. Kami ke bandar seogwipo. Dari Jeju Intercity Bas Terminal kami menaiki bas bernombor 720 menuju seogwipo. Kami turun di stesen yang terakhir sekali. Sebenarnya kami tersalah turun stesen. Hahaha. Tapi hentam sajelah. Dari stesen terakhir tu kami naik teksi lebih kurang kurang 10 minit menuju ke tempat penginapan kami; Jeju Hiking Inn. Penginapan semalaman berharga 17,500KRW lebih kurang RM54 je. Tambang teksi pula lebih kuran 8000KRW je.

Kisah di korea agak menyayat hati sebenarnya. Especially kat jeju. Tersalah naik bas, kene kejar anjing, driver teksi tak tau hostel, tapi kita orang hadapinya dengan senyuman dan kegembiraan menjadikan aku ketagih nak backpack ala gamble je lagi.

Cer bayangkan, nak carik bas stop tak jumpa. Jumpa bas stop n aci naik bas berpandukan apa orang korea tu kata. Kebanyakannya kami main agak-agak je. Alih2 sesat. Plan asal nak ke Jungmun Complex. Tapi driver bas tu turunkan kami kat daerah Jungmun. Hahaha. Jenjalan je la ikut arah hati dan akhirnya kami bertemu dengan warga korea yang baik dibantunya kami pergi ke tourist center. Dari tourist center tu kami naik teksi ke hello kitty island. Sebelum tu sempat lagi menikmati jusangjeolli cliffs tanpa rasa takut tak boleh balik nanti. Hahaha. Segalanya penuh kegembiraan. Kat Jusangjeolli Cliffs tu kene bayar ye untuk masuk. Tak silap aku dalam 9000KRW.

Sampai di hello kitty island, enjoy n menikmati. Siap masuk 3D theater lagi yang kebanyakannya dipenuhi budak-budak je. Ye lah! Dah bayar lebih kurang 12,000KRW tuk masuk. Masa tu, kami tak terfikir lagi acaner cara nak ke teddy bear museum. Boleh? Hahaha. Dengan bantuan akak kaunter ngn keramahan kak kat, kami dpt direction nak kesana. Just tunjukkan kertas yg akak kaunter tu bagi dan bagi tau driver bas kami nak turun kat situ. Itulah pertama kali kami berjaya menahan bas yang betul. Hehehe.

Sampai kat situ perkara yang penting ialah mencari tourist information center. Jangan bimbang kebanyakan mereka fasih berbahasa inggeris dan mereka sangat-sangat membantu. Dari situ baru kami decide nak kemana dan kemana. Dahsyat tak? Apa yang patut kami dahulukan dan teddy bear museum menjadi destinasi yang terakhir.

Destinasi seterusnya kami ke Cheongjeyeon Waterfall dulu. Dari waterfall tu kami bergerak menyeberangi Jambatan Saeyongyo. Chenogjeyeon Waterfall mengenakan bayaran sekitar 2,500KRW. Manakala jambatan tu free je lalu. Dari jambatan Saeyongyo kami bergerak ke destinasi yang terakhir; Teddy Bear Museum. Kami menghabiskan masa sekitar 1jam 30minit rasanya didalam tu. Teddy Bear Museum mengenakan bayaran sebanyak 8000KRW.

Kami pulang ke Jeju Hiking Inn dengan menaiki teksi. Tambang sekitar 12,000KRW per teksi. Malam tu kami keluar lagi meneroka bandar Seogwipo sesambil mencari bas stop untuk limousine bas ke Jeju Airport esok pagi