Followers

Sunday, September 19, 2010

Syawal Datang Lagi

Salam semua... Salam 10 Syawal 1431 Hijriah. 11 hari berlalu, Corat Coret kosong tanpa berupdate. Visitors yang selalu membanjiri blog aku mula berkurangan. Tapi semangat untuk aku menulis masih membara cuma ada perkara tertentu yang membataskan aku dari terus berkarya:

1) masa
Ketika ini masa terlalu suntuk buat aku. Kadang-kadang baru nak on PC atau notebook, namaku sudah dilaung, mahu itu dan ini. Segala idea dan informasi yang berlegar diminda mula bertaburan bersepah-sepah. Bila on stand by menanti bila namaku dipanggil, takde pulak namaku berkumandang... Itulah alkisahnya bila masih berstatus seorang anak.

2) liputan yang terhad
Yang ini lagi satu... Huh! Aku cukup berbangga menggunakan DiGi Data Unlimited Rates. Walau diceruk mana berada, sentiasa mendapat liputan melainkan... dalam bilik aku di kampung halaman. Owhhh... Sedih sungguh.

3) malas
Kemalasan membataskan perbuatan. Begitulah yang aku boleh gambarkan. Bila dua perkara bergabung diatas, maka sifat malas aku pun muncul. Aku nak menyiapkan satu entry memakan masa berjam. Bila nak buat entry baru, masa itulah otak bekerja memerah idea, menyusun ayat, mencari gambar. Aku tidak berapa gemar membuat auto publish entry. Walaupun benda itu lebih mudah, tapi aku rasa aku macam menipu readers aku. Apa yang korang baca dari Corat Coret selalunya adalah entry segar dari ladang :-) Masa dan tarikh yang tertera adalah masa sebenar aku menaip dan publish. Ada juga yang aku guna auto publish seperti entry berantai; contohnya macam Academic Visit yang lepas.

Begitulah cerita sepanjang hari-hari terakhir Ramadhan dan diawal-awal kemunculan Syawal. Aku kurang bersiaran disebabkan perkara-perkara diatas.

Syawal kali ini, memberi sejuta rahmat buat aku dan keluarga. Macam-macam yang terjadi tapi aku tetap happy. Menjelang Syawal, seperti lazimnya, keluarga aku membuat majlis tahlil dan khatam Al-Quran. Tahun ini aku berjaya menamatkan 5 juz tanpa bantuan sesiapa dan seminggu lebih awal dari jangkaan majlis dijalankan. Alhamdulillah.

Raya kali ini, paling simple dalam sejarah dan diluar kebiasaan. Tanpa ketupat, tanpa lepat dan tanpa dodol. Kuih raya semua main beli. Tapi Raya tetap meriah. Aku melaram mengalahkan model. Saban hari bertukar baju baru. Raya pertama seperti kebiasaan; menziarahi kubur dan pulang ke kampung halaman, tidak dapat dilaksanakan seperti tahun-tahun yang lepas. Ayahku berada dalam kondisi yang tidak baik. Maka kami memutuskan untuk duduk dirumah dan menerima kunjungan tetamu sahaja.

Raya kedua dan ketiga; aku bersama pakcikku menggantikan Ayahku menyertai baraan yang saban tahun diadakan sempena kedatangan Syawal. Baraan ini memang cukup meriah. Cuma tahun ini sahaja aku penuh mengikutinya.

Raya kempat, aku masih berbaju baru. Ha ha ha. Walaupun duduk di rumah mesti maintan vouge da vast. Sesungguhnya raya kali ini memang aku tidak kemana-mana. Hanya menggantikan Ayahku menerima kunjungan tetamu yang berpangkat pakcik, makcik denganku. Menjadi "orang tua" kadangkala amat menyeronokan juga. Mendengar mereka bercerita dan bergosip, kalah Fara Fauzana dan Wahid Senario dalam rancangan Melodi... Pergh!

Masuk Raya kelima dan keenam, suasana mula berubah sunyi dan hening bila masing-masing mula pulang meneruskan rutin harian masing-masing. Dan rutin harianku berubah menjadi rutian harian seperti kebiasaan bila aku berada dikampung; melihat kebun, membersihkan kawasan rumah, melihat dan membersihkan kawasan dan pokok bunga, memberi ikan dan burung makan, menyiram pokok bunga... Dan satu hari aku hampir-hampir dikejarkan ke Hospital bila aku titimpa pelapah kelapa yang betul-betul jatuh menimpa belakang aku. Nasib baju Raya aku tebal. Kalau tidak, mungkin menerima beberapa jahitan.

Masuk Raya ketujuh aku sudah pulang ke Shah Alam. Ayahku perlu menjalani rutin pemeriksaan seperti biasa. Dari awal Raya Doktor panel keluarga aku sudah menghubungi ; mengingatkan Ayahku untuk menjalankan pemeriksaan rutin sebab beliau bakal bercuti selama seminggu. Aku pulang ke ibu kota 3 hari lebih awal dari jangkaan. Dan aku masih belum terfikir apa yang aku mahu lakukan esok hari sebab aku masih lagi di mode berhari raya :-)

p/s: Jangan ditanya mana gambar raya. Sesungguhnya kameraku telah dicuri orang... Sedih bukan kepalang.

3 comments:

SyerAgh said...

selamat berblogging~!!
salam perkenalan! :)

Cik Ila said...

i'm following ur blog...
salam perkenalan dr sy..

PUPUT said...

salam aidilfitri maaf zahir batin...
semoga ayah syuq cepat sembuh..
n semoga cepat2 dpt pengganti kamera baru..^_^