Followers

Sunday, September 19, 2010

Nostalgia Raya

Salam Semua. Macam mana kalian? Masih lagi dalam mode berhari raya? Mode hari raya aku masih lagi menebal. He he he.

Dulu masa aku kecil, perkara yang paling best bila tiba hari raya, bila dapat duit raya. Kadang-kadang bila sampai musimnya boleh mencecah ratusan. Tapi aku hanya menunggu. Kalau orang bagi Alhamdulillah. Kalau orang tak bagi, mungkin bukan rezeki aku. Aku tak pandai menagih atau meminta. Tapi budak zaman sekarang Masyaallah... Ada yang meminta-minta. Malahan tak kurang juga yang mengingatkan. Mungkin juga peralihan zaman yang berlaku menyebabkan budak-budak sekarang lebih dewasa dari usia sebenar mereka.

Zaman sudah berlalu. Sekarang giliran aku pula memberikan duit raya. Tapi kadang-kadang aku pun dapat juga lagi. Paling seronok bila melihat adik-adik sepupu aku kegirangan menerima duit raya. Terkenang-kenang zaman aku kecil-kecil dulu.

Dulu kita menggunakan kad untuk menyampaikan ucap selamat hari raya. Sekarang ini dah bertukar. SMS, MMS dan email yang menjadi pengganti. Walaupun ringkas berbanding kad yang lebih berseni, mungkin cara sebegini lebih cepat dan tepat.

Aku masih teringat pantun-pantun yang menjadi titipan didalam kad bila menjelang Aidilfitri. Salah satunya:

Pecah Kaca Pecah Gelas
Sudah Baca Harap Balas

Ha ha ha. Sungguh indah zaman itu. Dan salah satu ayat yang menjadi kebiasan untuk ditulis didalam kad;

macam mana persiapan raya? kuih berapa jenis? baju raya berapa pasang? jemputlah datang kerumah raya ini. saya menanti kedatangan kamu...

He he he. sungguh nostalgia. Sekarang ni kalau pakai kad pun hanya tulis... Selamat Hari Raya Aidilfiti, Maaf Zahir dan Batin, Ikhlas daripada si polan dan keluarga. Ucapan disertakan dengan cop rasmi yang tertera nama dan pangkat... Ikhlas ke?

Dulu bila sudah masuk ke malam-malam terakhir Ramadhan, masing-masing sibuk memasang pelita. Suasana seperti ini pun mula berkurangan. Lampu lip lap lip lap yang menjadi pengganti. Lebih meriah dan moden katanya. Rumah aku sendiri pun dah tak memasang pelita lagi. Sekarang ini guna lampu spotlight dan kalimantang. Seluruh halaman bertukar cerah. Mungkin lagi senang gamaknya untuk malaikat turun naik mengaminkan doa. He he he

Menjelang kedatangan Syawal, ibu-ibu paling sibuk didapur. mengadun dan menguli kuih. Berjenis-jenis biskut raya dibuat. Resepi yang tak pernah dicuba pun dibuat walaupun tahu biskut dan kek tu akhirnya bantat. Sekarang ini tak perlu lagi menyeksa diri. Tunggu jer malam raya, kemudian terjah bazaar raya. Masa itu peniaga melelong biskut dan kerepek raya macam jual aiskrim. Boleh dapat 5 jenis kuih dengan harga RM45-50. Sungguh murah. Sekarang ni nak beli majerin 1 kg pun dah lebih RM10. Itu belum lagi beli tepungnya, gulanya dan bermacam jenis bahan membuat kuih. Silap-silap haribulan beli bahan buat biskut raya lagi mahal dari beli baju raya sendiri.

Paling best rancangan di televisyen bila menjelang hari raya ialah tayangan perdana filem-filem tempatan dalam dan luar negera. Masa tulah baru kita berpeluang nak menyaksikan Ziana Zain berlakon, Erra Fazira beraksi. Sekarang ni tengok filem pun dah macam tengok drama swasta. Cakera padat berlambak-lambak dijual. RM5 ada, RM19.90 ada, download free dari internet pun ada dah. Tak perlu nak tunggu musim raya.

Begitulah antara nostalgia dan kenangan raya dulu dan sekarang. Apa yang aku coretkan ini adalah berdasarkan pengalaman, persepsi, pengamatan dan juga pandangan peribadi aku. Anda pula bagaimana?

3 comments:

diriku said...

betul2..klu dulu time raya, byk lh cte sembilu, pasrah..he2..skrg ni byk cte hantu..apelah..

atty's said...

lagi satu syuq..dulu time raya banyak konsert raya ..lagi 1 raya , dua raya ..lor ni .byk citer hantu .je..huhuhuh.

sizuka[Izzati] said...

SELAMAT HARI RAYA encik syuQ:)