Followers

Thursday, November 25, 2010

Illuminations Oleh Josh Groban


Salam semua. Salam malam Jumaat yang ceria nan indah. Semoga kalian semua dibawah limpahan rahmat daripada Allah S.W.T (bagi yang beragama Islam)

Disaat orang lain mengagungkan Lady Gaga, aku meminati Carrie Underword. Mungkin kerana alunan muzik yang dibawanya berbeza daripada artis yang lain. Begitu juga bila nama Yuna, Anna Rafali jadi siulan, aku lebih menyukai alunan daripada S. Jibeng, A. Ramli, Ahmad Jais dan juga Haziq. Bila Letto, Kangen Band jadi pilihan, suka lebih suka mendengar alunan muzik daripada Linkin park, Limp Bizkit.

Baru-baru ini aku berpeluang memiliki album terbaru daripada Josh Groban; Illuminations. Aku akui, aku cukup teruja dan terpesona dengan lontaran suara beliau. Lagu-lagu seperti Alejate, Canto Alla Vita, Remember Me, Oceano, My Conffession menjadi siulan aku. Cukup berhantu ku rasakan.

Selepas muncul dengan album Awake, aku ternanti buah tangan terbaru beliau. Illuminations mendapat liputan meluas. Rata-rata peminat beliau berpuas hati. Tetapi tidak aku.

Track pertama dan kedua berkumandang, mula menyesakkan halwa telinga aku. Aku tak tahu mengapa.Semuanya macam serba tak sedap. Ada dua buah lagu yang betul-betul mampu berbekas dihati aku seperti Hidden Away dan Higher Window. Bila didengar kembali, lontaran suara beliau saling ditumpah seperti Andrea Bocelli.

Bila aku membuat rujukan di laman sesawang, baru aku ketahui, hampir 70% album Illuminations adalah hasil nukilan Josh Groban sendiri. Muzik dan juga liriknya. Malahan menggunakan label beliau sendiri untuk penerbitan pengedaran sambil dibantu oleh syarikat yang lain. Mungkin konsep album sbegini sesuai dengan konsep yang cuba diketengahkan oleh Josh Groban sendiri; easy listening. Aku akui, rangkaian lagu-lagu beliau dalam album ini lebih tersusun, dinamik dan catchy. Tidak terlalu berat untuk dihayati.

Mungkin juga aku yang terlalu taksub dengan lagu-lagu berhantu beliau yang terdahulu yang lebih bersifat targedi, sadis, sedih serta motivation, tidak boleh lagi menerima pembaharuan yang cuba disampaikan oleh beliau.

Kata orang, lain orang lain selera. :-)

0 comments: