Followers

Wednesday, January 7, 2015

Hari Kelima - Seoul: Naminara Republic/The Garden of Morning Calm

Hari kedua di Seoul dan hari kelima di korea atau hari keenam dalam itenary program. Hehehehe. Berapa banyak hari daaaa.

Perancangan asal, kami akan ke Yongpyong Ski Resort. Jam 7 pagi waktu tempatan dah kene naik bas. Tapi kami semua terlewat bangun pagi tu. Ye la. Seawal pagi semalam kami dah keluar menuju ke Jeju Airport. Sampai Seoul berehat sekejap terus pusing-pusing Seoul plak. Badan pon jadi letih dan lemau. Jadi plan ke Yongpyong Ski Resort kami batalkan dan tukar ke Nami Island.

Selesai bersarapan dengan bekal yang kami bawa dari Malaysia, kami bergerak menuju ke Nami Island. Kami naik subway Line 1 dari Jonggak Station menuju ke Heogi Station. Dari Heogi Station kami tukar subway Line Jungang menuju Sangbong. Sampai di Sangbong Station kami tukar subway naik Gyeongchun Line menuju ke Gapyeong. Kami berhenti di Station Gapyeong. Sebenarnya boleh je nak ke Nami turun kat Cheongpyeong, 2 station sebelum Station Gapyeong. Tapi dari Gapyeong lagi dekat nak ke Nami menggunakan shuttle bas.

Sampai Gapyeong perkara pertama yang kami tuju ialah Tourist Information Centre. Ini benda wajib kalau anda travel secara backpack. Ketahui perkara-perkara penting seperti pukul berapa shuttle bas terakhir, routate bas, kekerapan bas. Dari situ kita dapat merancang tempat-tempat selain Nami untuk dilawati. Kita juga boleh merancang berapa jam nak spend masa kat sesuatu tempat.

Kami tak perlu menunggu lama bila Gapyeong Tourist Resort Shuttle Bas (nama shuttle bas tu) sampai. Tiket bas sebanyak 5000KRW boleh dibeli dari driver bas. Tiket bas kena bayar cash ye. Tak boleh guna T-money. Apa tu T-Money? Nanti aku cerita... Tiket shuttle bas ni boleh pakai untuk sehari ye. Maknanya anda boleh naik shuttle bas berkali-kali. Hanya tunjukkan tiket kat driver bas je. Jadi jangan hilangkan tiket bas tu. Dari Gapyeong kami terus menuju ke Nami Island dengan shuttle bas. Sampai je kat situ, kena jalan kaki kedepan sedikit untuk sampai ke kaunter tiket.

Sebelum naik feri, kena beli tiket untuk feri and admission. Untuk pelancong asing; 8,000KRW dan 10,000KRW untuk warga tempatan. Kami juga tak perlu menunggu lama bila feri nak ke Nami pon tiba. Perjalanan dengan feri lebih kurang 30 minit aku rasa. Sebab aku boleh tertidor dalam feri tu. Hahaha.

Sampai di Nami, bermulalah penerokaan kami... Sesungguhnya kami kurang teruja. Mungkin sebab pertamanya; terlalu ramai pelancong. Seriously memang ramai giler. Yang keduanya cuaca yang terlalu sejuk. Yang ketiganya kurang keterujaan. Mungkin sebab kami dah puas main salji masa di Hallasan, Jeju. Jadi kami jalan-jalan menikmati pemandangan keindahan Nami Island. Sebab faktor cuaca juga, kami kehilangan mood untuk merakamkan gambar…

Di Nami ni kami terjumpa sebuah restoran halal. Restoran ni agak jauh kedalam. Anda kena berjalan sampai habis pokok2 winter sonata tu baru nampak bangunan-bangunan kedai disebelah kiri. Kat situ juga ada tan tema gak. Kat situ ada papan tanda restoran halal. Aku lupa nama restoran tu. Kat situ kami makan tengah hari. Aku order nasi goreng berharga 10,000KRW. Hahaha. Mahal giler ye. Nasib sedap.

Selesai meneroka Nami, kami bergerak semula ke tanah besar menggunakan feri. Dari Nami kami bergerak menuju ke Morning Calm Arboretum@The Garden of Morning Calm. Anda kena tunggu shuttle bas di seven eleven seperti di gambar. Disitulah shuttle bas akan berhenti.

Perjalanan sejauh 40 minit atau lebih terasa begitu memenatkan. Dengan suhu yang begitu dingin aku mula rasa tak sedap badan. Serius, memang tersangatlah sejuknya. Disitu kami menunggu sehingga matahari terbenam bari segala lampu neon dalam taman tu menyala. Allahuakbar! Pemandangan yang sungguh cantik memukau. Bagi kami sangat berbaloi menunggu.

Kami tak lama disitu sebab kami kena bergerak ke pulang dengan shuttle bas jam 6.30pm. Bas terakhir jam 7.30pm tapi kami tak nak ambil risiko sekiranya bas tak sampai atau bas tak boleh nak datang ambil penumpang. Sebab perkara ni pernah terjadi ketika kami di Hallasan dulu.

Dari The Garden of Morning Calm kami naik shuttle bas menuju ke Cheongpyeong Station. Station subway. Situ ialah station yang terdekat cuma 25 minit dari The Garden of Morning Calm. Macam aku bagi tau tadi. Kalau nak ke Nami pon boleh dari Cheongpyeong cuma agak jauh sedikit.

Dari Cheongpyeong kami naik subway menggunakan laluan sama waktu nak pergi tadi untuk pulang ke hostel. Satu hari lagi yang sangat indah.

Gapyeong Tourist Resort Shuttle Bas Station. Ni Stesyen Nami. Kena tunggu kat 7-11 tu

Bas warna hijau tu la shuttle basnya

Pintu masuk nak jetty

Mercu Nami Island

Feri menuju ke Nami Island

Peta Naminara Republic / Nami Island

Nami Island… Tak berkemampuan nak fefeeling Jun Sang. Hahaha. Sebelum kesini, plan macam-macam. Dah sampai, nak keluarkan tangan pun rasa sayang. Sebab takut beku. Hehehe.

Lihatlah… Betapa ramainya pelancong

Winter Sonata katanya...

Nasi Goreng 10,000KRW = RM32. Hahaha. Nasib lazat.

The Garden of Nami Island

Tadaaaaa

Aku berdiri di jambatan ye. Kalau bukan musim sejuk, kiri kanan aku tu tasik.

The Garden of Morning Calm

Pengasas The Garden or Morning Calm

The Garden of Morning Calm Museum. Menyimpan sejarah pasal Garden tu

Unknown said...

Rasanya suhu di garden tu below -12 lah kot sebab memang hazab sejuk, jalan dua tiga langkah pun rasa penat.

Begpek sejati kental je akan sampai tempat ni...

SyuQ said...

hahahaha. gegeh kita menunggu. tapi memang berbaloi sangat walau letih lesu kepenatan