Followers

Monday, May 23, 2011

Review Filem: Paul


Assalamualaikum semua. Semoga dalam limpahan rahmat dan kasih sayang daripada Allah S.W.T hendaknya.

Ahad semalam aku menonton filem secara spontan. Biasanya aku yang akan uruskan segalanya. Dimana, filem apa, seat yang mana; aku yang akan tentukan... Tapi kali ini aku pasang badan jer. Filem yang jadi pilihan ialah Paul. Sebenarnya aku hampir menonton filem ni minggu lepas. Tapi tak de masa tayangan yang sesuai.

Filem ini hasil lakonan mantap dan bersahaja; Simon Pegg (Graeme), Nick Frost (Clive), Kristen Wiig (Ruth) dan Seth Rogan (suara Paul). Paul mengisahkan dua sahabat baik Graeme dan Clive yang berbangsa Britain berasal dari England yang menghadiri Konvensyen Komik di Amerika. Disana mereka berjumpa dengan idola mereka Adam Shadowchild seorang kartunis. Mereka sering disalah ertikan sebagai pasangan Gay kerana keakraban mereka yang terlalu pelik. Perjalanan mereka ke Amerika bukan sahaja menghadari Konvensyen Komik. Tetapi juga menjejaki jejak-jejak makhluk asing di beberapa daerah di Amerika seperti di sektor 51, blackmail, Roswell. Di sektor 51 berlakunya kemalangan yang melibatkan sbuah kereta sehingga mempertembungkan Graeme dan Clive dengan makhluk asing yang bernama Paul. Bagaimana Paul mendapat nama? Bagaimanakah Paul boleh sampai ke bumi? Macam mana Paul boleh terserempak dengan Graeme dan Clive? Apa misi Clive, Greame dan Paul seterusnya? Anda kena saksikan sendiri...

Hampir Keseluruhan filem ini menggunakan teknik CGI kerana watak Paul itu dihidupkan dengan imej janaaan komputer dan hampir 50% bahasa yang digunakan adalah berunsur lucah yang tidak melampaui batas tetapi masih tidak lagi sesuai untuk didengari oleh golongan kanak-kanak.

Sepanjang filem, penonton dihidangkan dengan lawak bersahaja Graeme, Clive dan Paul. Kemunculan Ruth pula mengeruhkan keadaan yang sememangnya keruh. Lawak-lawak yang ditampilkan sungguh tidak dijangkakan. walaupun jalan ceritanya simple, tetapi disulami dengan adengan yang menarik dan penuh kejutan. Bukan itu sahaja; misi Graeme, Clive dan Paul serta Ruth juga dihujani dengan pelbagai halangan yang menghidupkan lagi jalan cerita ini, terutamanya secret agent dari kerajaan Amerika yang ingin menangkap Paul. Ditambahi dengan Bapa Ruth yang menyangka Ruth telah diculik oleh Paul.

Penulis lakonlayarnya pandai memanipulasikan watak Paul sehingga ketahap maksima. Sebagai contoh; Paul juga digambarkan mampu menghidupkan makhluk yang tidak bernyawa selain mampu menjadi halimunan. Bila di tengah perjalanan Paul menghidupkan seekor burung, aku dapat mengagak apa yang bakal terjadi di penghujung cerita. Tekaan aku hampir benar bila Graeme ditembak mati.

Pengarahnya, Greg Mottola juga bijak menyusun atur plot cerita supaya tampak lebih kemas dan padat serta tidak meleret. Walaupun kisah Paul seiras under the mountain, tetapi Paul lebih hidup, rileks dan catchy. Malahan pula penonton tidak perlu menunggu lama untuk menyusuri disebalik kisah Paul terperangkap di bumi.

Bagi aku filem ini tampak lebih originality berbanding filem makhluk asing yang lain. Paul digambarkan berkepala bulat besar dengan tubuh badan yang kecil serta berwarna grey. sebijik dengan gambaran makhluk asing seperti yang selalu digembar-gemburkan. Mungkin itu menjadi salah satu sebab mengapa filem ini dapat 'diterima' penonton yang menontonnya.

Secara keseluruhan, filem ini sangat sesuai ditonton bagi melepaskan stress, lelah dan penat bekerja di sepanjang hari dan minggu. Luangkan sedikit masa untuk menonton Paul kerana anda tidak akan berasa rugi. Aku bagi 4 dari 5 bintang. Selamat menonton!

6 comments:

atty's said...

kty baru tgk citer ni smlm..
mati2 ingat agent tu jahat..rupanya dia kawan baik si paul ..

yang ruth lak ..kelakar sgt..untung dpt jumpa paul..elok mata lanunnya

Sky Before Pinky said...

amboiii encik syuQ..gigihnye dia (ayat encik jaini).. huhu..

hanny said...

suka sgt2..hilang sumer stress gelak2..tp citer nya memang besttttt...xrugi tgk...setuju2 bg 4 bintang...lg best dr cerita k***si tuh...

dyea irdina said...

wahh syuq....sapa yg uruskan sema tu? huhuhu akak dtng jugak terjah walaupun dlm pantang ni ha...tukan monitor p kerja maka bebas la kejap..hahha

Softtouch [Hanim] said...

rajinnya syuq tgk wayang..muza ada bb ni ssh sikit nk tgk wayang...

sizuka[Izzati] said...

nanti nak cariklah cite nih nak download.heeeeee.