Followers

Wednesday, May 18, 2011

Semalam Yang Sedih

tinggal kenangan...

Assalamualaikum pembaca semua. Semoga dalam limpahan rahmat dan kasih sayang daripada Allah S.W.T...

Semalam atas permintaan ayah aku, aku menemani beliau meninjau tanah yang baru dimohon dibawah tanah lesen untuk pertanian. Kata ayah aku, tempat tu disekitar sungai berbatu yang sungguh indah dan jernih airnya. Sesungguhnya tempat itu bersebelahan dengan hutan simpan. Memang sungguh nyaman dan mendamaikan. Aku pernah sampai sekali kesana. Sungai tu memang sangat jernih dan sesuai untuk berpiknik dan bermandi manda.

Makanya, aku memang dah plan awal-awal pakai seluar pendek, pakai jersi yang x serap air. Tapi hati aku stil gundah gelana. Kenapa erkkk?

Sampai sahaja ditempat yang dituju setelah meredah hutan belantara, ladang getah dan sebagainya, akhirnya kami sampai juga ke tempat yang dituju. Wallah! memang heaven... Tapi hati aku still tak tenteram lagi... Kenapa erkkk?

Bila pakcik aku cakap kita kena meranduk sungai untuk meninjau tanah yang dipohon, aku dah mula tak sedap hati. Dengan air sungai yang deras, tidak diketahui kedalamannya, dengan berita orang lemas... pergh! seriau.

Segala mala handpone, wallet, kunci, semuanya ditinggal dikereta takut dihanyutkan air. Aku yang ketika tu feeling ala-ala Dato' Sharifah Aini; apa lagi, bawa beg bimbit isi tuala dan baju ganti (konon-kononnya nak feeling bersiram ala-ala Puteri Gunung Ledang katanya...). Tak lupa gak handphone berkamera yang bakal digunakan untuk mengambil gambar.

Mula-mula mencecah kaki ke air, tak der apa-apa yang berlaku. Tetapi arus teramatlah deras. Sedangkan aku yang terlebih dewasa ini pun ada kadangkala boleh terbabas gak, ini pula kanak-kanak. Sampai ke satu bahagian tetiba aku terpelusuk keair yang dalam. Paras pinggang ok. Sejuknyaaaa! Subhanallah. Dah mengaruk, meredah sungai, baru aku teringat... Handphone!!! waaaah! Handphone boleh pulak aku letak dalam poket seluar. Huwaaaaa!

Sampai ke air yang cetek sikit, aku check handphone aku, sah! Padam! Memang masuk air... Sedih. Baru dua bulan aku guna... Patutlah aku rasa macam tak der mood teruja nak meredah sungai sambil mandi manda... Rupa-rupanya ada musibah. Baru pagi tadi aku dok menguliti handphone tu, tengah hari nyawanya tinggal hujung-hujung jer. Apa boleh buat. Dah nasib. Itu memang kecuaian aku sendiri. Itu aku akui...

2 comments:

attyfir said...

alor sian syuq..takde rezeki..ada hikmahnya tuh..

Unknown said...

makanya hp tue dah x bole digunakan lagi yer,
hurm,
nak buat mcm mana awk,
rezeki x der kan....

redha sajalah:)