Followers

Tuesday, July 12, 2011

Bila Teknologi Di Hujung Jari

Assalamualaikum pembaca semua. Semoga dalam limpahan rahmat dan kasih sayang daripada Allah S.W.T hendaknya...

Aku tak pernah terfikir satu hari nanti aku akan berblogging sambil berbaring. Tapi inilah yang sedang aku lakukan. Hehehe. Bukan nak menunjuk, tapi sejak pakai galaxy tab ni, dah seminggu aku tak hidupkan laptop. Segala benda berkaitan dengan aplikasi teknologi dan internet aku lakukan menerusi mr.android ni termasuklah mengecheck email pejabat. Sungguh mudah bukan. Aku pun tak pernah terfikir, satu hari teknologi bakal memudahkan kita. Tapi, ada kesannya...

Manusia akan menjadi malas. Contoh terbaik aku ler... Hehehe. Dulu masa tak der mr.android ni, terconggok aku menghadap laptop. Update blog, melayari internet dan blog, update status fb dan sebagainya. Sekarang, aku lakukannya sambil bergolek-golek atas tilam. Kalau dulu, mesti cepat rasa penat dan sakit leher. Sekarang kalau lenguh duduk, boleh menaip sambil berbaring.

Kalau aku dah mula aksess mr.android ni, memang susahlah nak berhenti. Sebab kita dah terlalu asyik dan selesa.

Mula-mula dulu aku nak rembat ipad. Tapi setelah mengkaji baik buruk dan kelebihannya maka aku memilih galaxy tab. Jawapan aku mudah jer. Carilah mana-mana tablets, hanya yang ini sahaja yang ada aplikasi membuat panggilan. Maksudnya disamping korang membuat kerja pengkomputeran menggunakan galaxy tab ni, korang juga boleh menerima dan membuat panggilan. Kelebihan untuk aku sebenarnya sebab aku pakai sim card digi data unlimited rates (broadband) beserta dengan pakej membuat panggilan sekali.

Teknologi sebegini, memang ketara kelemahannya. Terutama sekali ia cepat hang. Aku jenis yang buka aplikasi sekali banyak. Muzik memang sentiasa terpasanglah, facebook usah cakap. Internet memang sentiasa diakses. Chatting kalau tak mr.android ni off memang on sentiasalah. Mana tak jahanam benda tu kan. Paling best, tiap-tiap hari aku kena charge mr.android ni. Mengalahkan handphone sendiri dah. Ye lah! Kalau dah asyik online jer, maunya tak cepat habis battery tu...

Tapi sehebat mana pun teknologi ciptaan manusia pasti akan ada kelemahannya. Sedangkan kita ciptaan Allah pun ada kelemahannya tanpa kita sedari...
Published with Blogger-droid v1.7.2

1 comments:

Ciao Annin said...

Amboi... Update blog sambil berbaring ye? Jangn dihempap Galaxy tab tu udah lah ya hahaha!!!