Followers

Thursday, July 14, 2011

Review Filem: Harry Potter and The Deathly Hallows Part 2

'I never wanted any of you to die for me...' -Harry Potter-

Superb, Fantastic, Marvelous, Legendary... Apa lagi patah perkataan yang patut aku tulis bagi menggambarkan betapa gahnya bahagian kedua Harry Potter and The Deathly Hallows...

Assalamualaikum semua... Semoga dalam limpahan rahmat dan kasih sayang daripada Allah S.W.T hendaknya. Semalam aku berpeluang menyaksikan filem Harry Potter and The Deathly Hallows bahagian kedua. Sepatutnya aku bakal menyaksikannya pada hari Jumaat, jam 7.30pm di GSC Pavillion. Tiket sumbangan ikhlas daripada Kak Anna. Tapi atas ketidaksabaran aku menunggu, aku mencuba nasib membeli tiket pada tayangan pembukaan. Memang rezeki aku...

David Yates menggarap bahagian kedua ini begitu teliti. Imaginasi beliau bagi merealisasikan naskah novel ke sebuah latar yang hidup amat berjaya. Setiap babak diadun kemas bagi menggambarkan setiap jalan cerita yang terkandung di dalam novel. Bukan mudah sebenarnya mengadaptasikan sebuah mahakarya berupa novel ke layar perak. Bagi peminat kipas susah mati Harry Potter pastinya sudah terlebih dahulu mengetahui apakah kesudahan perjuangan Harry Potter dalam menentang kuasa gelap Lord Voldermort. Cuma mereka sekadar menanti bagaimanakah hasilnya naskah novel ini diangkat kelayar perak. Bukan mudah juga bagi memenuhi selera kipas susah mati ni. Setiap mereka mempunyai daya imaginasi yang tinggi bagi menggambarkan setiap jalan cerita didalam novel dan setiap imaginasi mereka juga berbeza. Tahniah David Yates!

Cerita bermula dengan adengan Lord Voldermort mengambil alih tongkat elder dan disusuli dengan pengebumian Dobby The Elf... (masa ni orang dah bertepuk tangan bersorak... Sungguh mengujakan, terutamanya aku yang juga menjadi sebahagian daripada kipas susah mati Harry Potter). Permulaan yang agak membosankan, disusuli dengan pertarungan yang kurang menggemparkan menjadikan penonton tidak sabar untuk ke babak yang seterusnya. Penonton tidak perlu terburu-buru untuk memahami jalan ceritanya. Setiap babak juga digarap dengan lebih santai dan teratur tidak seperti filem-filemnya yang terdahulu.

Bagi mereka yang tidak pernah membaca naskah The Deathly Hallows juga mampu memahami setiap jalan ceritanya. Malahan ada beberapa kejutan yang menanti anda... Siapa Sebenarnya Professor Severus Snape? Apa hubungannya dengan Harry Potter? Kenapa Harry Potter begitu dibenci oleh beliau? Babak yang paling penting dan dinanti-nanti oleh semua orang ialah pertarungan terakhir Lord Voldermort dengan Harry Potter. David Yates merealisasikan impian aku bagi menyaksikan sebuah pertarungan yang menarik. Walaupun tidak seperti yang aku imaginasikan, tetapi mampu membuat aku tidak senang duduk...

Bagi pihak Ilmu Hitam, pertarungan terakhir ini adalah pertarungan bagi menguasi dunia sihir. Dengan kematian Harry Potter, Lord Voldermort mampu menguasi dunia. Bagi mereka yang menentang Ilmu Hitam, ini merupakan pertarungan hidup dan mati bagi mempertahankan diri dan orang-orang yang disayangi serta kubu paling kukuh dalam dunia sihir iaitu Sekolah Ahli Sihr Hogwarts yang telah dibina dan ditubuhkan berkurun-kurun lamanya.

Gabungan ahli-ahli sihir Ilmu Hitam, Dementor dan Gergasi serta kehebatan sihir Lord Voledermort berjaya memecahkan tembok jampi penghadang Sekolah Sihir Hogwarts. Dengan bantuan Ahli Kumpulan Pheonix yang masih tinggal beserta penduduk sekitar Hogsmeade, ahli sihir yang menentang kekejaman Lord Voldermort berjuang habisan-habisan termasuk para penuntut Hogwarts yang masih mudah. Pertarungan yang boleh diibaratkan kalah mati ini lebih memihak kepada Kumpulan Lord Voldermort bilamana ramai nama-nama besar seperti Professor Lupin serta isterinya Tonks dan Fred Weasly mati dalam pertarungan. Kematian Bellatrix Lestrange adalah yang paling tragis ditangan Molly Weasly bagi melunaskan dendamnya diatas kematian anak lelakinya.

Atas kepentingan peribadi, Lucius, Narcissa dan Draco Malfoy meninggalkan kumpulan Lord Voledermort kerana mereka tahu, kemenangan berada di pihak Harry Potter, ini kerana kesemua Hocrux yang menyimpan roh Lord Voldermort termasuk Harry Potter sendiri telah berjaya dimusnahkan...

Perghhh amacam? Rasa teruja tak? Hehehe. Inilah filem yang aku nanti-nantikan tahun ini. Aku bagi 4 bintang dan Insyaallah aku akan menontonnya kembali dalam masa yang terdekat. Kali ini dalam versi 3D pula. Bagi kipas susah mati Harry Potter, jangan lepaskan peluang bagi menyaksikan perjuangan terakhir Harry Potter dan bagi penggemar filem, anda tidak berasa rugi menontonnya...

3 comments:

Anna said...

Mcm best..tpi, akak tunggu jer kuar kat astruk....glad to hear that you are enjoying the show....maklum pengipas tegar Harry Porter gitu...

atty's said...

lom ada kesempatan lagi nak nontonnya

Jerung Gergasi said...

tengok kat GSC Maxx baru syokkk =)