Followers

Thursday, January 27, 2011

Malas Yang Merosakan

Salam semua... Semoga semuanya dibawah lindungan Yang Maha Esa. Kebelakangan ini perasaan malas begitu menguasai perasaan dan hati aku. Malas membuat kerja, malas menggerakkan otot, malas berfikir...

Perasaan malas ni berlarutan sehingga menjejaskan pembelajaran aku. Aku hanya tinggal satu subjek lagi tapi tak habis-habis. Setiap kali aku memegang kertas tesis aku, dan bila tiba disuatu tahap otak aku buntu bercelaru, tak tahu nak dahulukan yang mana satu, akibatnya aku tutup buku dan tidur.

Ditempat kerja pula bila terlalu banyak proses charging dan discharging aku dah jadi bercelaru. Begitu juga dengan proses shelving. huhuhu

Sebenarnya perasaan malas tidak baik untuk diri kita. Kalau dibiarkan, semua kerja pun tidak menjadi. Kadang-kadang perasaan malas itu timbul bukan kerana sikap sambil lewa kita ataupun kerana sikap tidak bertanggungjawab.

Sebagai contoh, perasaan malas boleh timbul bila setiap hari kita menghadapai masalah yang sama. Bila diselesaikan akan timbul masalah yang lain pula. Maka secara tidak langsung rasa malas itu timbul dengan sendirinya.

Lagi satu rutin harian yang membosankan. Contohnya, bangun pagi, pergi kerja... Petang balik kerja... Malam tidur. Itulah rutin dari Isnin sampai Jumaat. Tiba hujung minggu, balik kampung jumpa keluarga. Tiba hari Isnin bermulalah balik rutin harian seperti biasa.

Perasaan malas ini boleh diatasi. Dengan sikap semangat juang dan sikap tidak kenal erti putus asa, Insyaallah akan berjaya. Pucuk pangkalnya diri kita sendiri. Sama ada mahu berubah ataupun tidak. Jadi tepuklah dada...

p/s: peringatan untuk diri aku juga

0 comments: