Followers

Monday, January 31, 2011

Coklat, Ahhh Sedapnya...

Salam semuanya. Bertemu kita kembali. Semoga dibawah limpahan rahmat Yang Maha Esa hendaknya. Macam mana hari minggu kalian? Hari Ahad aku seharian kehujanan. Huhuhu. Aku hanya mampu jadi penunggu setia rumah. Mula-mula tonton Melodi. Lepas tu Nona, Lepas tu filem Tamil. Lepas tu aku sudah tak tahu nak menonton apa.

Kalian suka coklat? Siapa yang tak sukakan. Aku yakin ramai yang menggemari coklat. Begitu juga aku. Cuma kebelakangan ini aku kemaruk makan coklat. Hari-hari mesti makan coklat. Coklat menggemukkan? Tidak! Tidak percaya? Percayalah...

Sebelum aku memberikan fakta, renteti dulu pengalaman aku yang suka memakan coklat. Coklat yang menjadi pilihan aku, memang 100% coklat asli yang tiada campuran kacang, raisin, badam dan sebagainya. Seorang kenalan yang merupakan pakar pemakanan menasihatkan aku supaya memilih coklat yang tiada campuran seperti diatas. Kita sebenarnya tidak tahu bahawa coklat mampu mengawal berat badan. Ini bukan fakta tetapi berdasarkan kajian yang aku buat pada diri aku. Hahaha (Jangan gelak dan baca seterusnya.)

Kalau anda baca entry aku sebelum-sebelum ini, pasti kalian semua menyedari betapa taksubnya aku dalam proses mengawal atau menurunkan berat badan. Jadi coklat menjadi bahan ujikaji aku. Selepas Sarapan pagi (kebiasannya aku akan makan kuih 3 ketul bersama bihun ataupun nasi lemak atau nasi putih bersama lauk) aku akan makan coklat sebanyak sebaris (atau ikut rasa nak makan). Selepas makan tengah hari (biasanya aku makan nasi campur) pun aku susuli dengan makan coklat. Begitu juga dengan makan malam yang kebiasaannya aku cuma makan nestum, beehon sup ataupun beehon goreng. Hasilnya, berat badan aku maintain 66kg selama hampir 3 bulan (tanpa senaman). Tak percaya? Baca lagi...

Selama aku makan coklat setiap hari, aku juga pernah mengelakkan untuk memakan nasi. Aku makan nestum sahaja setiap hari. Selepas makan aku makan coklat. Hasilnya, berat badan aku berkurangan sebanyak 1kg dalam tempoh sebulan. Kalau tidak percaya lagi, mari kita lihat fakta menarik berkenaan coklat

perbandingan koko dengan minuman yang lain


Makanan berkhasiat
mengikut pemakanan seimbang dalam tubuh badan kita, tubuh badan kita memerlukan;
  1. 35% jumlah lemak dalam pengambilan tenaga.
  2. kira-kira 15% jumlah protein dalam pengambilan tenaga.
  3. 50% kabohidrat dalam pengambilan tenaga.
maka coklat menyumbangkan;
  1. 15% lemak.
  2. 6% protein.
  3. 17% kabohidrat.
  4. dan lain-lain vitamin mineral yang diperlukan.
sedikit sahajakan coklat yang dimakan bagi menyumbang bekalan tenaga kita seharian. Belum sempat coklat tu hadam, sudah menjadi kalori untuk di bakar.


Lemak Koko dan Coklat Merendahkan Paras Kolestrol
Coklat mengandungi;
  1. kira-kira 38.2% Asid Oleik, sejenis asid lemak tidak tepu yang berperanan merendahkan paras kolestrol didalam darah.
  2. Asid Sterik, asid lemak tepu yang mempunyai kesan neutral dalam darah yang membantu mengurangkan paras kolestrol.
Nampakkan? Coklat bukanlah peyumbang utama kepada masalah kencing manis.


Anti Kerosakan Gigi
Menurut kajian, coklat mengandungi Tannin, Kasein dan Asid Oksalik.
  1. Tannin, sejenis bahan yang menghalang pembentukan bateria yang menyebabkan pembentukan plak dan asid didalam mulut.
  2. Kasein pula membantu menghalang pertumbuhan plak dan membantu dalam pertumbuhan gigi.
  3. Asid Oksalik merencatkan pengeluaran enzim bateria dan seterusnya menghalang pengeluaran asid.
Amacam? Puas hati? Ada lagi...


Mengurangkan Risiko Sakit Jantung
Sejenis bahan kimia didalam coklat; Phenol menghalang lemak seperti zat dari teroksida dan menyumbat arteri atau saluran darah dan secara tidak langsung membantu mengurangkan risiko mendapat sakit jantung.

perbandingan koko dengan makanan yang lain


Dengan pengalaman aku dan fakta-fakta yang disumbang oleh Bowes and Church's Food Values of Portions Commonly Consumed dapatlah aku simpulkan bahawa coklat lebih banyak mendatang kebaikan dari keburukan. Tapi janganlah sepapan tu kamu hadap sehari. Memanglah mendatangkan mudarat. Sepapan besar Cadbury Turkish Delight tu, aku boleh habiskan dalam tempoh satu ke dua minggu. Kalau sehari semalam dah kamu habiskan makan, alamatnya masuk hospital la jawabnya.

1 comments:

- Leena - said...

yeahhh i LIKEEEE...tp kene mkn yg kosong aje..ish3..akan d cuba..nti bb aku nyusu dia mkn ceklat skali..jeheheh...