Followers

Wednesday, July 13, 2011

Walaupun Sekadar Ucapan Terima Kasih...

Assalamualaikum semua. Semoga dalam limpahan rahmat dan kasih sayang daripada Allah S.W.T hendaknya...

Ada satu hari tu, aku terpaksa jaga kaunter dan secara tak langsung aku incharge sekali bahagian permohonan. Kebetulannya ada satu hamba Allah ni, nak buat permohonan dan kebetulan aku yang menerima permohonan beliau...

Satu-satu permohonan sama ada direct application menerusi applicant sendiri atau melalui ejen perlu diteliti satu persatu. Kena ada resume, surat permohonan bertulis, borang MM2H, borang jabatan imigresen untuk permohonan visa, letter of good conduct (pengiystiharan rekod jenayah di negara applicant), marriage certificate, income statement, fix deposit, bond dan ada beberapa lagi perkara-perkara yang aku dah terlupa. Tapi yang paling menghazabkan bila terpaksa calculated income mereka-mereka ni, kemudian kena tukarkan ke mata wang RM. Kalau pendapatan kurang dari RM10,000 secara automatik permohonannya ditolak dan jika fixed deposit dia kurang RM100,000 pun akan ditolak secara automatik.

Applicant ni strictly mat salleh berasal dari UK dan berkahwin dengan wanita tempatan. Aku yang terlibat dalam menyelia permohonan beliau ni. Sebenarnya, permohonan beliau ni banyak kekurangannya. Antaranya; tanpa marriage certificate, tanpa letter of good conduct and tak der bond tapi income statementnya sangat-sangat masyuk.

Aku cakap aku boleh terima dan permohonannya juga boleh diproses tapi tak tau sama ada berjaya atau tidak. Hari berikutnya beliau datang semula untuk menghantar marriage certificate beliau. Guess what??? Rupanya beliau berkahwin dengan wanita Islam dan beliau merupakan saudara baru. Sangat-sangat terkejut aku ketika itu. Patutlah sewaktu aku berurusan dengan beliau, beliau tersangatlah berhemat, lemah lembut bila berbicara. Sedikit pun tiada perasan riak, sombong dan bongkak walaupun permohonan beliau ditolak indirectly. Berbanding dengan mana-mana applicant yang aku pernah handle, dia ni terasa sangat kelainnanya. Sangat-sangat mulia perangainya aku rasa. Begitu juga dengan wife dia. Untuk pengetahuan korang, mereka berdua ini sangat-sangat kaya. Tak perlu nak meroyan kira insurans dan sebagainya sebab pendapatan beliau sebulan jer mampu membeli ipad seguni ok!

Walaupun tanpa dokumen yang lengkap, tapi mereka ni bertawakal kepada Allah berharap agar permohonan mereka ini berjaya. Guess what readers??? Memang permohonan beliau diluluskan oleh Committee Meeting! Macam mana terjadi aku tak pasti... Bagi aku itu semua urusan Allah. Betapa Allah menunjukkan bila kita ikhlas dan redha dalam satu-satu perkara Allah akan membantu kita.

Satu hari, isteri applicant ni datang sekadar nak menghantar salinan letter of good conduct suaminya, (letter of good conduct mesti yang original dan wajib diterjemahkan kalau selain dari bahasa inggeris) dan aku mennyampaikan berita gembira kepadanya. Sambil menadah tangan beliau mengucapkan syukur berkali-kali. Sungguh tersentuh hati aku.

Kelmarin aku menerima satu email, begini bunyinya;

Dear Syukri

M***** (nama isterinya aku terpaksa rahsiakan atas urusan rasmi) has passed to me all the information you gave her about my MM2H application when you met in KL recently.
Thank you so much for helping move my application to "approved" status...


Apakah yang telah aku lakukan? Aku hanya menerima dan memproses permohonan beliau sahaja dan bukannya membuat keputusan sama ada permohonannya diterima atau ditolak. Aku sangat-sangat terharu (ceee waaahhh! hahaha) Memang terasa kerja aku walau sekelumit kuman pun terasa dihargai sangat walaupun dengan sekadar ucapan terima kasih...

3 comments:

Naftalena 'Nafty' said...

Masih ada insan2 yang menyanjungi dugaan Allah, despite laluan untuk meneruskan urusan berkali kali diuji. Alhamdulillah.. its good to know there's always hope with faith and preserverance.

One more thing, ini adalah contoh terbaik dimana tak semua foreigners takde manners.Thank you for writing this in your blog, such an inspirational story.

attyfir said...

sekurang2nya diaorg tau menghargai org lain ..

(Betapa Allah menunjukkan bila kita ikhlas dan redha dalam satu-satu perkara Allah akan membantu kita.)
suka ayat syuq nie..

Anonymous said...

susah zaman skrang nak cari org yang betul2 menghargai tugas org lain.. yang nampak hanya kekurangan.. kan bagus kalu sume org camni kat dunia nih... xkn ade org yg akan kurang haja ngan kite.. same-same kite berterimakasih