Followers

Monday, April 20, 2009

Hangin!

telefon aku berdering. nombor yang tertera... hmmm. aku memang rasa malas nak pick up. mesti ada je benda yang tak kena. tapi disebabkan aku tak mahu nama aku busuk, angkat jugak la...

"syukri... syukri dimana?". amboi... manis je suara dia
"mana lagi pn. saya kat rumah le". aku menjawab. memaniskan suara semanis yang boleh.
"syukri... syukri x boleh buat mcm ni tau... sepatutnya syukri kena kerja lagi ari ni... bila syukri start kerja kat B******...? 21hb kan... so, syukri kena kerja ari ni..." gitula bunyi suara diseblah sana yang menghangatkan jantung aku.
"pn.... pn. baca tak surat perletakan jawatan saya? saya bagi notis 24 jam pada 17hb yg lalukan? seperti yang terkandung dalam surat perlantikan saya dulu, saya boleh berhenti dengan notis 24jam dalam tempoh percubaan selama 3 bulan. itu bermakna segala tugas saya sebagai pegawai eksekutif di **M berakhir pada tarikh saya meletakkan jawatan. segala tugas2 saya yang dibawah tanggungjawab saya, saya dah settlekan. dan tugas2 selepas itu bukan lagi tanggungjawab saya...." hmm amik kau.
"mana boleh macam tu... syukri tak boleh buat macam tu. walaupun notis yang syukri bagi 24 jam, syukri sepatutnya kena keje gak sampi syukri masuk keje kat B******.

amboi cik senah... sedapnya mulut kau bercakap.... kau ingat dengan aku bekerja ari isnin, satu hari deng jer, aku akan dibayar gaji ngan cina tua tu. HARAM.... gaji aku tiap2 bulan pon macam aku menagih sedekah... kau tau ke cik senah...? kau apa tau. kau bangga dengan jawatan kau tu. tapi bila orang duk ngata kau tak reti wat keje, kau melenting... nak letak jawatan la... tapi tak letak2 pon. (tapi memang kau tak reti pon wat keje)

satu lagi... aku berenti keje. kalau aku pegi keje n terjadi apa2 yang tak diingini keatas aku, sape yang nak tanggung cik senah? **M? HARAM! Perkeso? da sah perkeso tak mahu sbb aku bukan lagi bekerja dibawah **M. ke ko yang nak menanggungnya cik senah or council member yang lain nak menaggungnya. masa aku sakit dulu... ada kau ngn council member yang lain kesah. NON ADO...

lagi satu... kau ingat aku ni bertukar jabatan ke? dibawah syarikat yang sama? ari ni kene keje gak kat tmpt lama before esok g tempat baru...? kira untung jugak tau aku still datang hari jumaat tu. membersihkan bilik yang abis basah ngn air jamban yang bocor. ngn syiling runtuh lagi... ada kau kisah suma tu cik senah? ada council member yang lain amik peduli? datang tunjuk muka, duk membebel, lps tu blah jer. aku ni meredah air najis tu tau tak! menyelamatkan apa yang patut. korang ada kesah? that why la **M tu da usia dia menjangkau lebih 50 tahun masih lagi di takuk lama... tp still dok berangan lagi nak sama taraf ngan IFLA... sedar diri okay.

hah! amik kau... bukan setakat bau tembelang... bau bangkai aku sekali aku tinggalkan dalam bilik tu. aku ni bukan jenis manusia yang KIJAM. tapi kalau orang tu berbuat onar, mencabar kewarasan pikiran aku n bertindak KIJAM... aku akan jadi lebih KIJAM dari yang korang dpt sangka

p/s: puas hati...

2 comments:

LeenA said...

bravo..bravo..sgt berani..aku sukak..teruskan perjuangan

~~SyuQ Always Smile~~ said...

^^LeenA^^
thank you-thank you... aku da lama bagi muka. la ni aku bagi tapak kasut plak...