Followers

Wednesday, March 16, 2011

Alhamdulillah, Selamat...

Assalamualaikum semua... Semoga dalam limpahan rahmat dan kasih sayang daripada Allah S.W.T. Kala ini hati aku mula berasa tenang kembali. Alhamdulillah kedua orang tuaku telah selamat kembali dari tanah Borneo atas urusan majlis perkahwinan. Atas sebab yang tidak dapat dielakkan, aku tidak dapat ikut sekali. Itu yang amat aku kesalkan...

Sepanjang mereka disana, rasa gusar dan bimbang sentiasa ada. Selamatkah mereka, cukup makankah mereka... Walaupun telefon jadi penghubung, rasanya seperti macam ada kekurangan. Yelah! Walaupun kat bumi semenanjung ni jarang bersama, dan telefon jua yang jadi nadi penghubung, if anything happens, aku masih mampu lagi bergegas mendapatkan kedua orang tuaku. Ini diseberang lautan...


Flight, yang dijangka berlepas pada pukul 5.50pm dari Tawau ke KLIA, tertunda hampir 35minit. Masa aku dapat panggilan daripada mereka, mereka just mentioned; flight delayed. Aku malas nak push mereka bertanya lebih lanjut, waktu sebenar berlepas. Sebab nanti lain pula jadinya. Cuma aku diberitahu 6 petang lebih baru berlepas. Aku rasa geram juga. Orang-orang muda macam sepupu-sepupu aku tu bukannya mereka tidak tahu membaca monitor timing berlepas tu. Bagilah explaination sikit kat orang-orang yang lebih tua. Seorang pun tiada yang bagi tahu aku dan Pak Uchu aku masa sebenar mereka ni berlepas! cukup dikesalkan! Aku agak-agak kalau delayed pun mungkin dalam sekitar 45minit ke satu jam.

Perancangan aku, aku nak ke KLIA sekitar jam 6.00pm. Solat Maghrib di KLIA jer. Tapi terlajak tidur, sedar-sedar sudah menghampiri waktu Maghrib. Kelam kabut aku bersiap. Aku berjalan kaki, tapi dah hampir berlari mengejar train. Alhamdulillah aku tiba jua di KLIA 45 minit sebelum kapal terbang mendarat. Sempat gak makan dan minum sebelum menyambut mereka.

Aku sebenarnya kerisauan dengan keadaan kedua orang tuaku. Mereka bukannya sihat sangat. Tapi dikejauhan tadi dibalai ketibaan, mereka melambai-lambai tersenyum riang. Alhamdulillah, ayahku gagah melangkah walaupun tak berapa stabil lagi. Risau juga kalau kebatasan tempat duduk tidak memberikan ruang keselesaan untuk ayahku. Setelah selesai menguruskan pengangkutan kedua orang tuaku yang kembali ke Shah Alam, aku pun kembali ke Kuala Lumpur semula. Sekurang-kurangnya sahih dihadapan mata aku mereka berdua sihat walafiat seperti yang selalu mereka gambarkan dalam telefon. Sebab aku sendiri pun jarang mahu memberitahu mereka keadaan kesihatan aku sebab aku tidak mahu mereka bimbang. Sudah tentu mereka juga berkeadaan demikian. Jadi cara tebaik, bersemuka empat mata.

0 comments: