Followers

Tuesday, March 8, 2011

Manalah Aku Tahu...

Asslamualaikum... Semoga semuanya dalam limpahan rahmat daripada Allah S.W.T. Rasanya hampir sebulan aku tidak bersiaran. Semunya berpunca akibat kekangan masa dan keadaan kesihatan yang tidak berapa mengizinkan.

Kali ini aku mahu bercerita perihal satu kisah... Kadang-kadang kita tidak pasti dengan situasi sesorang sama ada sedih atau gembira. Biasanya aku akan mengambil pendekatan yang mengembirakan dengan cara bergurau. Kalau orang tu bersedih, mudah-mudahan akan hilanglah kesedihannya.

Begitu juga dengan diri aku. Ada masanya aku menyampaikan maksud isi hati aku dengan cara yang tajam, berbisa dan double meaning. Siapa yang mengerti, Alhamdulillah... Siapa yang menyalah tafsir, aku tidak salahkan dia.

Kadang-kadang aku pun tidak tahu situasi seseorang itu bagaimana dengan hanya berdasarkan status yang diupdated. Macam manalah nak tahu kalau sekadar berinteraksi dialam maya jer tanpa direct face to face. Maka aku komenlah sekadar bergurau yang bagi aku tidaklah terlalu berat. Dan aku mendapat feedback yang sedikit mengejutkan dan komen aku dideleted. Itu hak dia nak mendelete dan membalas. Aku tidak berkecil hati. Tetapi yang menjadi persoalan dan jauh disudut hati aku, aku terfikir, pernah tak dia berfikir, dia juga pernah berbuat pekara yang sama pada aku? membalas komen tidak kena tempat dan masa?

Mungkin bagi dirinya; mudah menangani perkara dengan cara berterus terang. Aku terima kalau itu memang dah cara dia.

Betul cakap Ayah aku. Tidak semua manusia berfikir macam cara kita berfikir. Dan betul juga kata pepatah; masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak... Kita seharusnya bertindak seperti mana orang tu bertindak...

3 comments:

Dda Ly said...

betul kate ayah kamu tu..:) mcm ne pon hidup mesti tabah ok..abaikan aje orang² tu sume..

meh ke rumah..
~stationery~
keep in touch ye..♥♥♥

atty's said...

betui kata ayah syuq tu..cara kita berfikir tak sama ngn orang lain..

Kerja Kosong said...

huhuhuh
betul2
lain org lain pikiran nyer..