Followers

Friday, September 30, 2011

Sekadar Berkongsi Cerita

Assalamualaikum semua... Semoga dalam limpahan rahmat dan kasih sayang daripada Allah S.W.T hendaknya.

Aku sekadar nak berkongsi cerita. Betul tak betul Wallahua'lam... Tapi kalau dah orang asyik bercerita dan dah ramai orang asyik bercerita mustahillah cerita itu tipu belaka ye tak?

Alkisahnya, bangunan ditempat aku bekerja sekarang ini ada satu lif yang sangat busuk baunya. Masa mula-mula aku sampai sini pun memang dah berbau busuk. Aku cuma fikir positif jer. Mungkin makcik cleaner angkut sampah dan air sampah tu tertumpah atau menitis keluar. Siapa tau kan... tapi kan, bau busuknya amat lain macam sekali. macam bau bangkai.

Sudah hampir dua bulan lebih aku disini dan hampir beberapa kali aku ternaik lif busuk tu, suatu hari aku nak beli makanan tuk breakfast. Aku keluar bersama dengan officemate aku; Kak Wati dan Ida. Masa nak naik lif balik ke office, Kak Wati tak mahu naik lif yang berbau busuk tu. Sebab dia kata dia sakit kepala kalau naik lif tu disebabkan baunya busuk sangat. Maka kami pun tunggulah lif yang seterusnya.

Lif yang seterusnya kami naik bersama dengan seorang staff pihak pengurusan maintenance. Kak Wati buka cerita pasal lif berbau tu kat beliau. Kalau boleh dibersihkanlah supaya tak malu kalau orang luar naik lif tu. Pihak pengurusan tu cakap dah banyak kali cuci tapi bau tu tetap ada. Aku masih teringat kata-kata Kak Wati. Lif tu berbau macam bau mayat manusia. Busuk sangat. Entah-entah ada orang mati kot. Staff pengurusan Maintenance tu cakap, ada tikus mati kat lif tu, tu pasal lif tu berbau busuk. Maka kami pun terdiam...

Tengah hari tu, tetiba Ida datang kemeja aku membawa cerita yang mengejutkan. Lif yang berbau busuk tu berpunca dari bau mayat Bangla yang mati semasa proses pembinaan bangunan ni... Aku tanya dia, mana dia tau cerita. Dia kata dia naik lif yang sama kemudian terserempak juga dengan staff pengurusan maintenance yang lain dan staff tu buka mulut pasal cerita ni. Gulp!

Yang paling bestnya beberapa jam kemudian, Kak Wati datang kemeja aku pula mengkhabarkan berita yang sama tapi dari sumber yang berbeza. Awal-awal dia bagi tau aku jangan sebarkan cerita. Nanti orang takut. Tapi masalahnya memang berita ni sudah tersebar dengan cepatnya.

Bila aku fikirkan kembali, memang aku rasa sedikit berlainan bila naik lif tu. Aku rasa meremang-remang tak tentu pasal. Aku juga pernah periksa lif tu kalau-kalau ada air sampah ke, bangkai terselit ke tapi tak de kesan apa-apa. Tapi bau busuknya sangat menusuk hidung... Setakat ini kesahihan cerita tu benar atau tidak dapat dipastikan. Tapi kalau dah ramai orang bercerita, apakah itu tandanya? Wallahua'lam...

1 comments:

ct rahani said...

seram plak baca entry nih.. huhu..