Followers

Friday, March 11, 2011

Hikayat Merong Mahawangsa Dari Kaca Mata Aku Yang Rabun Jauh


Dikala dua empayar besar bakal disatukan atas dasar perkahwinan, dua hati saling membenci tidak menyukai, si puteri melarikan diri. Si putera membantu dengan rela hati. Pabila tabir tersingkap dan rahsia terungkai, cinta bertaut... Dan cinta disatukan atas kemusnahan cinta orang lain...

Assalamualaikum semua... Semoga sihat dan dalam limpahan rahmat dan kasih sayang daripada Allah S.W.T. Seumur hidup aku mengenali dunia perfileman, aku belum pernah tengok filem yang release on time dengan menempah tiket seawal tiga hari. Biasanya main terjah jer. Ada rezeki, adalah. Transformers Revenge of The Fallen yang aku tunggu-tunggu tu pun selepas 1 minggu ke 2 minggu tayangan baru aku dapat pergi tengok.

Bagi sebuah filem yang berbajet RM8 juta, dibuat Di Malaysia, oleh produksi dari Malaysia, teknik CGI dari Malaysia sudah boleh dikategorikan hebat. Jangan bandingkan filem ini dengan produksi dari luar seperti Star Wars, Avatar, Transformer. Berapa bajet mereka? tapi bandingkan dengan produksi dari Malaysia pula yang terlalu taksub dengan kisah hantu dan mat rempit.

Kalau KRU Studios dapat bajet segah Avatar yang mencecah ratusan ribu dollar, Aku yakin, Zhang Zi Yi yang akan jadi Puteri Raja China, Michelle Yeoh jadi Dayang, Robert Pattinson akan jadi Marcus; Putera Raja Rom dan Ken Watanabe akan jadi Laksamana China. Masalahnya sekarang bajet RM8 juta jer. Maka bagi Yusry Abd Halim dan para krew KRU Studios, mereka mampu mengatasi dan melakukannya dengan hebat sekali. Bagi aku perkataan hebat tu layak aku berikan... Bukan senang mahu hasilkan filem yang sebegitu walaupun kadang-kadang teknik CGI nya nampak kaku dan seperti dalam komik. Contohnya air terjun yang mengalir seperti air terjun lukisan yang airnya bergerak berulang-ulang serta kebakarang kapal yang tidak logik dapat dimaafkan dengan keberkesanan dan garapan didalam babak peperangan.

Hampir 60% filem ini menggunakan Bahasa Inggeris sepenuhnya. Walaupun kadang-kadang Bahasa Melayu juga digunakan tapi nampak kekok dibawah pertuturan Rahman Stephen Hughes. Lakonan mantap, Wan Hanafi Su, Khir Rahman, Umi Nazeera dan penampilan istimewa Jehan Miskin Deborah Henry (Miss Malaysia) dan Umi Aida wajar diberi pujian. Mohon maaf Dato' Rahim Razali. Lakonan anda seperti dapat diduga. Saling tidak ubah seperti Dato' Bendahara dalam filem PGL dan lakonan-lakonan anda yang lain.

Dengan bajet RM8 juta, mungkin setakat itu sahaja kostum yang mampu disediakan oleh KRU Studios. Ada seperti yang tidak kena dengan solekan dan kostum Dato' Rahim Razali. Malahan Kostum tentera Rom juga seperti ada kekurangan. Terasa macam pakaian parti Halloween jer.

Dari segi plot cerita, jalan ceritanya agak kemas dan teratur. tidak meleret. Malahan sewaktu babak imbas kembali tidak memerlukan teknik penceritaan yang terlalu panjang untuk penonton memahami apa yang tersirat disebalik yang tersurat.

Untuk buat sebuah filem hikayat tidaklah semudah yang disangkakan. Tak semua juga menyukai apa yang dihasilkan. Dan tak semua juga berpuas hati. Tapi kalau nak puaskan hati semua orang, LU BIKIN FILEM SENDIRI LA BEB!

Dengan penantian aku selama ini, dengan pembelian tiket seawal tiga hari, dengan trailer yang digembar-gemburkan; aku rasa sangat berbaloi menontonya. Dan aku bagi 3 setengah bintang jer... Jadilah dari aku tak bagi bintang langsung untuk filem Magika, Duyung dan Cicakman tu kan... Hahaha

Bagi yang belum menonton, pergilah menonton. Walaupun tidak segah Lord of The Ring, Tapi mampu mengatasi produksi lain dari negara jiran. Selamat Menonton!

p/s: aku ada dua keping tiket free sumbangan Celcom. Siapa nak??? Hahaha

4 comments:

Unknown said...

citer nie ada dlm list utk saya pegi menonton,
hope ia dpt memuaskan hati saya,
:)

attyfir said...

kty nak ..cepat jer

kty mmg nak tunggu org buat review..dulu

ada jehan miskin best nie.huhuhuuhuhu

hanny said...

jom tgk agiiiiii... :)

touya said...

atty's .. Jehan Miskin sebenarnya ....... takpalah .