Followers

Wednesday, March 24, 2010

Apa Yang Patut Dilakukan Bila Privacy Anda Dicerobohi


alkisah... ada seorang hamba Allah ni, dengan rela hati aku memberi pinjam notebook aku kat dia dengan alasan dia x der internet. so, dia x ley nak upload pic terbaru dia kat FB. aku terima. akunya internet connection special sket. kena ada software nokia pc suite baru bley connect internet. so malas nak pening kepala, aku pinjamkan notebook aku sebab aku yakin dia jujur dan aku pi la layan tv.

aku pelik la awat lama sangat dia upload... dari asmaradana sampailah supernatural nak abih. x siap2. rupanya. amik kau! diselongkarnya segala isi notebook aku. bila aku check, ada certain benda yang dia bukak! camner aku boley trace? sebab dia shocking tengok aku tetiba tersembul kat dalam bilik then aku check satu persatu document yg dia opened kat recent document. great! memang laptop aku diceroboh. ilang kepercayaan aku.

dulu aku pindah dari rumah lama pon sebab privacy aku diganggu. ada ke patut tuan rumah aku bawak member dia datang dan suh tidor dalam bilik aku ketika aku tak der! mana hak aku sebagai penyewa? senang2 dan suka2 hati dia nak keluar masuk bilik aku! aku taulah dia tuan rumah. tapi dia tak layak mengganggu privacy orang lain. kalau macam tu lebih baik ko tak payah sewakan bilik.

kes yang baru ni lain plak... aku beri kepercayaan. tp kepercayaan aku dikhianati. dan privacy aku di cerobohi. from this moment, lepas ni susah da aku nak percaya orang bulat2. aku x cakap yang aku ni bagus n jujur sangat. bagi aku laptop tu sesuatu yang peribadi n personal. bila da dikasi pinjam, that means orang tu percaya kat kamu...

6 comments:

attyfir said...

lor..apa punya penyewa cam tu syuq.kalo kty pun hangin satu badan..

lepas tu pasai lp lak.mmg tak patutlah kawan syuq buat gitu..

Sky b4 Pinky said...

eiii...tak patut tul....
hampeh punye member..

NIA said...

kdg2 kite patut jd kedekut utk mngelakkan org2 cmni menceroboh dlm hidup kite..hoho~

Unknown said...

x sepatutnya dia ceroboh mcm tue,
dia x der hak utk membuka privarcy org lain,
mmg x amanah....

susah lah lps nie nak percaya

ddy the writer! said...

tak baik pnye org. len kali jgn suruh die pinjam brg awk

SyuQ said...

kak tty:
kes tn umah da settle. sy da pon pindah. yg kes lappy tu, sy kena berhati2 sket. kawan je takat ni. lebih2 da x mau.


cik pinky:
mmg x patut. tp x nak wat camner da terjadi. lps ni kena berhati-hati


sizuka:
setuju...!!! lps ni mmg cikgu besor nak kedekut ngn depa tu suma.


cik wanie:
kepercayaan itu telah hilang. lps ni susah sket nak bg pinjam barang.


ddy:
betul3x... lps ni mmg da x mau kasi pinjam da