Followers

Friday, March 5, 2010

Tips Ketika Bekerja


Tips-tips untuk menjadikan anda kelihatan begitu sibuk di pejabat:

1. buat timbunan buku-buku di atas meja. Lagi tebal buku itu, lagi bagus.

2. Jangan kemaskan meja. Buatkannya seselerak yang mungkin. Kalau boleh, sepahkan lagi dengan kertas-kertas projek, surat-surat rasmi yang sebenarnya tiada kaitan langsung dengan anda.

3. Jika ditangkap sedang browse ke laman web yang tidak berkenaan dengan kerja, sila beritahu yang anda sebenarnya sedang belajar software baru.

4. Bawa 2 sweater/kot yang serupa ke pejabat. 1 tinggalkan di kerusi, dan 1 lagi untuk anda ketika pulang. Ini untuk memperlihatkan yang anda seolah-olah masih ada di pejabat ketika lewat petang, walhal pada masa itu anda sudah tiba di perkarangan rumah.

5. Sentiasa kerutkan muka dan buat catitan di kertas jika menerima panggilan henpon, meskipun panggilan itu dari bini anda atau mertua yang menanyakan perkara yang tiada kaitan langsung dengan kerja.

6. Sentiasa mengeluh dan memicitkan dahi ketika waktu pejabat untuk meyakinkan bos yang anda sebenarnya sedang memikirkan penyelesaian kepada masalah pejabat, sedangkan sebenarnya anda tengah berfikir nak makan apa malam nanti.

7. Buat muka garang dan serius ketika menulis artikel TKO atau email yang tidak berkaitan dengan kerja, supaya rakan sekerja di depan anda menyangkakan yang anda sedang sibuk gila dengan tugas.

8. Sentiasa off henpon ketika waktu pejabat (seboleh mungkin) supaya semua semua call masuk ke voicemail dan jangan lupa meletakkan voicemail yang berbunyi "Sila tinggalkan pesanan anda dan saya akan membalasnya dengan seberapa segera kerana sekarang saya sedang menghadiri mesyuarat penting.."

9. Sila balas panggilan atau voicemail yang ditinggalkan di dalam henpon daripada bos anda selepas waktu pejabat atau ketika waktu cuti kerana pada masa ini biasanya bos tidak akan melayan panggilan anda sebab sibuk main golf atau makan malam dengan client. Ini adalah teknik untuk meyakinkan bos bahawa anda seorang yang rajin dan tetap bekerja sehingga lewat waktu dan pada hari cuti.

10. Sila bawa fail jika mahu pergi minum di kantin/cafe. Orang yang membawa fail kelihatan seperti mahu pergi ke mesyuarat. Tetapi, jangan pula membawa surat khabar kerana ia kelihatan seperti anda hendak ke tandas.

Selamat berjaya!

8 comments:

Izwan Komari said...

tp meja ak selalu penoh dgn komik je....

sarah said...

itu meja ko ke syukri?

Unknown said...

hahahaha ni mesti syuq slalu wat camtu kan.. tp bagus gak idea tu hikhikhik

Fardahila Binti Omar said...

hahaha...bagus betol tips ko tu syuq...abis kalo mcm akk ni keja kat umah takkan nak serakkan umah pulak? nanti suami kata bersenang lenang pulak padahal bz tak hingat....

SyuQ said...

atan:
sama ngn meja aku. tp meja kerja aku sepah ngn buku

sarah:
tu meja uncle google. he he he

kak ena:
muah ha ha. pandai akak teka

kak ila:
x per kak klu nak wat kat umah pon. ckp je kat hubby akak, terlalu sibuk sampai x sempat nak kemas. he he he

Syahida said...

ehehe..sentisa kerutkan dahi?...saya selalu seriuskan muka. ops, bukan saja2 seriuskan, memang spesies muka serius. tak seuka kerutkan dahi, nanti pening terus. Orang nampak saya tenang je, padahal sakit kepala otak.

Syahida said...

ehehe..sentisa kerutkan dahi?...saya selalu seriuskan muka. ops, bukan saja2 seriuskan, memang spesies muka serius. tak seuka kerutkan dahi, nanti pening terus. Orang nampak saya tenang je, padahal sakit kepala otak.

SyuQ said...

sya isya:
ha ha ha. sy pon spesis serius. org tgk nampak garang jer.