Followers

Wednesday, March 17, 2010

Proses Memasukan Maklumat Buku Ke Dalam Sistem


panjang tajuk aku... tapi dalam istilah librarianship proses diatas dinamakan cataloguing. dalam proses cataloguing ni beberapa maklumat didalam buku tu dimasukkan ke dalam sistem. seperti penulis, tajuk buku, edisi, volume, size, berdasarkan rules yang tertentu yang termaktub didalam Anglo American Cataloguing Rule (AACR). setiap rule hanya untuk satu maklumat sahaja. sebagai contoh rule number 100 hanya dikhaskan untuk penulis atau author dan rule number 245 untuk title and statement responsibilty dan begitulah seterusnya.

dimalaysia ada pelbagai jenis sistem library. salah satunya sistem ILMU yang diintegrated oleh anak tempatan kita berdasarkan kesesuaian di Malaysia. selain ILMU, virtua dan Horizon juga diguna pakai. jenis open source pon ada seperti yang digunakan oleh library aku iaitu sistem Koha.

selain AACR. proses cataloguing juga menggunakan Library of Congress Subject Heading (LCSH) untuk mengenal pasti subject yang specific untuk sesuatu buku bagi memudahkan pengguna mencari buku tersebut. nombor yang korang nampak kat tulang buku tu dipanggil Call Number. call number ni dibuat berdasarkan Dewey Decimal Classifications. bukan main taram jer bubuh nombor. sebagai contoh 658 adalah class number untuk management. dan 690 adalah untuk architecture. dalam call number ni pon ada gak pecahannya. sebagai contoh 658 tuk management dan kemungkinan dia boleh menjadi 658.4038 berdasarkan subject yang terkandung dalam buku tersebut. kalau buku medical, lain plak caranya. yang tu aku x berapa pasti

so, jangan ingat orang keje library chop buku n jaga kaunter. tu baru prosess cataloguing. ada banyak lagi beb. ada acquisition, circulation. tu belum lagi tambah online journal n so on. nampak senangkan keje library...? tp, hazab

5 comments:

Izwan Komari said...

waaa....complicatednye....

Amir said...

kat library uni, ak pnah tgk librarian kemas2 buku.. mmg peningla. lagi2 student suka ambk buku kat rak lain tp letak kat rak lain. tau2 la kan library uni besar mana.. kalo library sekolah ok lagi la..

SyuQ said...

atan
memang complicated


amir
sebab tu kat some library ada rules; buku kene tinggal atas meja or troli yang disediakan. keje librarian bkn semudah yg kita bayangkan

Syahida said...

dulu kat U saya x pandai nak cari buku2 ni. Habis 1 floor dari 1 rak ke 1 rak saya pi. apa da..rupanya kena cari kat sistem dulu, no buku tu apa. tapi selalu je buku yg sy nk cari tu xde, hot item! tapi suka pi libry, bukan study pun, cuma suka belek2 buku. ^_^.

SyuQ said...

sya isya:
pengalaman namanya tu. sy pon mula2 dulu x reti cr buku. pki sistem pon x pandai. namanya jer student library science. he he he. tp lama2 ok da.

sy dulu pon dtg library nak access internet je. he he he.