Followers

Monday, August 30, 2010

Malam-Malam Terakhir

Salam Semua... Pejam celik, pejam celik, kita sudah sampai ke penghujung Ramadhan. Hari-Hari terakhir yang penuh barakah dan karamah. Yang didalamnya mengandungi malam Lailatul Qadar.

Maka... Yang tak pernah pegang Al-Quran, mula mengaji. Yang tak pernah solat, mula bertarawikh. Yang tak pernah pergi ke masjid, pergi ke masjid berjemaah semata-mata mencari keberkatan di malam Lailatul Qadar

Habis puasa, raya sakan, buat maksiat balik, berzina balik, buang anak balik. Lupa segala titis airmata yang ditabur untuk memohon keampunan dimalam keberkatan yang lepas.

Tidak tahu sejauh mana kesedaran manusia itu. Adakah tiba-tiba menjadi baik kerana disebabkan kedatangan Ramadhan? Adakah hari-hari lain selain dibulan Ramadhan kita tak payah langsung untuk berbuat kebaikan? Menambah amalan? Meningkatkan kuantiti dan kualiti ibadat kita kepada Allah?

Kita lihat sendiri di kaca televisyen, Menteri-Menteri, Badan Bukan Kerajaan, Persatuan-Persatuan sibuk meraikan anak yatim, orang kurang upaya dan warga emas. Siap dengan replika cek dengan jumlah sumbangan tertera... Ikhlas ke kalau macam tu?

Suasana masjid dan surau pula cukup meriah di bulan Ramadhan. Sampai penuh sesak. Siap sampai bertarawikh di tempat parking sebab tak cukup tempat. Ada moreh, tazkirah, kuliah Ramadhan. Kiranya kalau lewat sikit pergi masjid atau surau mesti tak de tempat. Bila bulan Ramadhan berakhir, suasana macam ini pun berakhir. Betapa sedihnya.

Orang yang dibulan Ramadhan, tak pernah missed ke masjid atau ke surau mula menjauh... Solat pun kadang-kadang tak terjaga. Kenapa bila tibanya bulan Ramadhan baru kita nak berubah? Baru kita sibuk mencanang memburu malam Lailatul Qadar?

Bagi aku mudah sahaja. Beribadatlah dimana-mana dan pada bila-bila masa. Buatlah kebaikan dimana-mana dan pada bila-bila masa. Tak perlu hipokrit dengan diri sendiri dan Allah S.W.T. Sesunggunya Allah S.W.T sendiri Maha Mengetahui. Yang penting keikhlasan hati yang mengharapakan keredhaan Allah S.W.T di dunia serta di akhirat serta berusaha dalam mengerjakan perintahNya dan menjauhi laranganNya. Malahan Kualiti ibadat dan kebaikan juga harus dipertingkatkan bukan semata-mata kuanti dan bukan juga hanya dibuat dibulan Ramadhan sahaja. Tetapi juga di lain-lain bulan.

Semoga kita mengambil iktibar... Aku bercerita sebagai peringatan untuk diri aku juga. Andai ada terkasar bahasa, mohon kemaafan...

3 comments:

Rani Rashid said...

betul ape ko ckp tu nok...aku pun kdg2 tk tau ape yg aku wat ni ikhlas ke x..haha ::D cam gi terawih tu..konpius aku ...ko ikhlas ke x?

SyuQ said...

aku x tau nak ckp mcm ner. Ikhlas x ikhlas hya kita sendiri yg rasa. Bila kita rasa kenikmatan dlm melakukannya bknnya rasa terpaksa, itu mgkn juga tanda kita mendapat keberkatan dr apa yg kita lakukan...

-Calon Imam Muda Syukri-

Afzainizam said...

★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
----==--Salam Aidilfitri---==----
--=== Maaf Zahir & Batin ===--
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
buat pembaca blog kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com
semoga kesalahan dimaafkan, silaturrahim kekal erat
HA..BACA PANTUN NI DENGAN NADA DAN INTONASI YANG BETUL....

kelantan...
Make ikke cicoh budu
Jange lupo tamboh satar
kelik rayo taksir laju
Nanti rayo dale sepita

Terengganu...
Makang ubi jamang jepong
Makang kepok cicah cuke
Bulang pose mung bengong
Bulang raye mung gile

Pahang...
Sepadan Pahang singgah berbuko
Nasi dagang ikan patin
Jange mu masam muko
Raya makan rendang sadin

Johor...
Cegitu cegini awak suke
Awak suke kite cerie
Esok luse hari raye
Sama-sama bersuke rie

Melaka...
Hawau kau berak merate
Kaki bengkak ulau patok
Kalu balik naik kerete
Jangan pandu kalau ngantok

N. Sembilan...
Masak lomak cili api
Campo dongan daun turi
Hari rayo kolumpo sopi
Tinggal penyamun dongan pencuri
org kolumpo jgn kocik ati!!)

Selangor/K.Lumpur...
Wa cakap lu wa tak tau
Tapi wa tipu sama lu
Raya jangan buat tak tau
Angpau ada bagi gua dulu

Perak...
Gulei tempoyak ikan mayong
Deroyan busok tebok tupei
Pandu hemat ingat kampong
Ase(Asal) teman selamat sampei

Kedah...
Aloq Staq terketaq-ketaq
Lapaq perut makan pau
Macam mana tak ketaq
Kena paksa bagi angpau

Penang...
Nasi kandaq kedai mamak
Anak mami juai pesemboq
Lepaih raya jgn dok triak
Kalu ceti mai kot dapoq

Perlis...
Padangbesaq kecik aja
Tempat siamlalu lalang
Hari raya kita berbelanja
Jangan sampai menambah utang

Kesempatan ini memohon maaf atas lama tak ziarah blog anda..

Joommmm balik kampung kita berhari raya... Pesanan kami berhati-hati ketika dalam perjalanan pulang kekampung halaman... ingat orang yang tersayang yang menanti kepulangan anda...