Followers

Thursday, February 3, 2011

Gong Xi Fa Cai

Assalamualaikum.... Salam semua. Semoga dalam lindungan dan rahmat daripada Allah S.W.T. Selamat Tahun Baru Cina. Gong Xi Fa Cai! bagi yang meraikannya.

Menjelang tahun baru cina, perkara utama yang sering aku tunggu-tunggu ialah tayangan filem-filem cina. Yang paling aku suka ialah filem-filem kung fu. Antara filem kung fu yang masih aku ingat ialah Flying Daggers dan Dragon Inn. Selain itu filem seram dan kisah hantu juga aku suka seperti Mr. Vampire, Mr. Vampire II dan Hocus Pocus. Filem-filem rangkaian Jackie Chan seperti Police Story 1 dan Police Story 2 pun menjadi kesukaan. Filem-filem zaman-zaman pemerintahan Dinasti China pun aku suka tengok.

Dragon Inn

Sekitar tahun 1996 (kalau tak silap aku. Kalau aku silap, sila perbetulkan), Tahun Baru Cina dan Hari Raya Aidilfitri jatuh pada hari yang sama. Ketika itu suasananya cukup meriah. Jualan murah, iklan dan kegembiraannya terasa luar biasa. Macam-macam filem ditayangkan dikaca televisyen. Ketika itu, mana ada lagi cakera padat dan pemain cakera padat. Yang ada video tape sahaja. Tape cetak rompak pun susah nak dapat ketika itu. Maka filem-filem dan cerita-cerita terkini hanya dinanti dan ditunggu bila tayangannya muncul dikaca televisyen sahaja.

Mr. Vampire 1

Dulu kecil-kecil, kalau aku tengok filem-filem kung fu, aku mula berangan terbang-terbang. seronoknya kalau dapat pergi sekolah berterbangan. Hahaha.

Beberapa tahun kebelakangan ini filem cina bercorak aksi sudah mula ditokok tambah dengan teknik CGI. Kesan dan rasanya pun sudah berubah. Tiada lagi terbang-terbang, pakai jarum, pakai kain dan melayang-layang ke pokok. Semua itu tinggal kenangan selaras dengan kemajuan teknologi masa kini. Tak kisahlah. Yang penting ialah kemeriahan sesuatu perayaan itu. Selamat Tahun Baru Cina, Gong Xi Fa Cai

2 comments:

Ted said...

bukan stakat cite kungfu je best, cite hantu dorang yg lama2 pun best gak.hehe

SyuQ said...

ted
aku pun suka citer. hantu2 cina. mr.vampire best. la ni hantu cina dah banayak mengarut


lina
tq.