Followers

Thursday, December 31, 2009

Academic Visit 2009 Bangkok: Finale

last but not least, aku enjoy trip kali ni. walaupun ada beberapa isu n spekulasi melanda, tapi team-team visit kali ini berjaya mengatasinya. congrats to all of u.

hopefully ada la lagi trip macam ni tuk next year. dan harap-harapnya, course Master in Library Science UiTM dapat mengekalkan trip mcm ni sampai bila-bila. banyak input n information yang diperolehi regarding our library field. contohnya: indonesia (Academic Visit 2008 Jakarta-Bandung) Indonesia mengamalkan sharing knowledge n knowledge dissemination. di mana thesis-thesis student dari universitas indonesia (sebagai contoh) di digitalizationkan n around the world can access through internet without boundries n dorangnya knowledge management beyond to the future compare to us walaupun negara dorang mundur dari segi kemajuan tapi dorang kaya ngan ilmu pengetahuan

same like this year visit, sesuatu yg unik, Thailand mengamalkan dasar sharing material n information. Chulalongkorn University sebagai contoh: dorang wat international interlibrary loan. untuk pembaca-pembaca setia blog aku, yg bukan dalam bidang library science aku ingin bertanya korang pernahkah korang dengar Interlibrary Loan atau the famous word (ILL)? interlibrary loan adalah peminjaman buku dari satu library ke satu library. sebagai contoh: if library aku x der buku pasal engineering n library uitm ada, so student yg nak buku tu boley menggunakan service interlibrary loan antara library aku ngn library uitm as long as service tu diperkenalkan di kedua-dua library. tapi international library loan ni lebih advance. nama pon international. so chulalongkorn collabaration with other academic library around the world n tu yg jd salah satu sebab why Chulalongkorn University become as 200 best university in the world.

sebagai contoh lagi: music from traditional instrument or any kind of music di digitalkan dan dimuatkan dalam pengakalan data dorang dan boleh diakses through internet (same like National Library of Thailand). as a student uitm, setakat ini, aku belum pernah lagi dengor kat PTAR ada perkhidmatan macam ni walaupun kita ada fakulti seni persembahan n music course...

kalau nak diceritakan, terlalu banyak info n kenangan manis masa kat bumi negara gajah putih tu. semoga menjadi kenangan yang terindah hendaknya

to farabie, jim, das, mus, abg wan, kak aida, kak elmin, zura, ayu, azreen n che wan. keep in touch. ada masa kita kuar lepaking n shoping.

bagi aku, this is the best ending of the year yang pernah aku alami. he he he (dalam maksudnya tu...) dan kenangan manis 2009 yg tak mungkin aku lupakan...

0 comments: