Followers

Wednesday, December 23, 2009

Librarian aka Pustakawan

aku da mula terasa sukarnya menjadi seorang librarian yang setiap saat cuba memberi perkhidmatan yang terbaik kepada usersnya. sometimes aku pikir, aku memang tak layak jd librarian kot. setiap kali aku gagal memberikan yang terbaik pada students aku, aku rasa aku gagal dalam menjalankan tanggungjawab aku.

sebagai contoh, seorang student datang untuk meminjam sebuah buku n buku itu dikategorikan sebagai hot spot or red spot collection dimana buku tu tidak boleh dipinjam langsung. dan hanya digunakan sebagai rujukan didalam library sahaja. dan aku terpaksa memberitahu yang dia tidak dibenarkan meminjam buku tersebut. bayangkan most of student akan berlalu dengan muka yang sedih. ada yang sesetengahnya very desperated memerlukan buku tersebut dan buku tersebut merupakan satu-satunya buku yang ada dalam library. what i supposed to do? break the rule or follow the rule?

4 comments:

Sky b4 Pinky said...

I think we should follow the rule... ehehe.baru lah adil untuk sumer student..ye ker?? renung-renungkan

attyfir said...

must follow the rule ..coz anything happen kita yg akan bertanggungjawab nanti .

oya sayang said...

follow the rules, but give a lovely suggestion, example: red spot mmg xboleh boleh pinjam, only use dlm library sahaje, tp suggest kat student tu utk fotostet mane2 bahgaian yg dia nak gune, lepas tu baru ckp sorry for inconvenience course and explain jgk kite kene bg win2 situation utk student lain yg nak pakai buku itu...tp rasenyer mesti dah ade 1 copy @ open shelves kan...speak with gently&nada memujuk..mesti cair ar student tu...(aku dah biase praktikan cara nie)hehehee

SyuQ said...

sky before pinky:
yes bosss :-)

kak atty:
tu la pslnya...

oya:
tq 4 da sharing info. lps ni nak try. ha ha ha