Followers

Monday, June 7, 2010

Blog Yang Macam Mana Aku Follow?


satu hari, sedang aku asyik menonton televisyen sambil blogwalking, tetiba seorang member rumah aku bertanya... "eh syuq, kenapa aku takder followers?" alamakkk... apa aku nak jawab erk? aku bukannya tau sangat pasal blogging walaupun hakikatnya aku kaki blogging. detik tu, baru aku tahu, budak rumah aku ni pon blogger jugak. "followers ni kita punya blog readers, dorang ni jadi followers sebab dorang tak nak ketinggalan setiap entry yang kita published." lebih kurang macam tu lah penjelasan aku kat member aku ni.

dia diam sebentar... kemudian dia bertanya lagi "camner aar aku nak orang follow blog aku" lagi satu soalan yang aku tak berapa pasti nak menjawabnya. "ok beb, macam ni la... benda ni depends pada apa yang ko tulis. apa yang readers ko suka baca. ada orang suka baca politik, gossip dan citer lucah. benda-benda macam ni boleh naikkan traffic ko n maybe gak dorang boleh jadi followers ko karang. tapi bagi aku, yang penting adalah kepuasan aku dalam berkarya, menulis, berkongsi rasa ngn pembaca aku.." panjang lebar aku bagi penerangan kat beliau. harap-harap dia fahamlah hendaknya...

"blog ko apa aar syuk?" dia bertanya pasal blog aku. jadi aku bagi address blog aku kat dia. selang beberapa minit kemudian dia bersuara lantang "mak aaaikss... ramainya followers ko..." aku tergelak bila dia cakap macam tu. "ramai ke...?". tetiba minda aku terfikir sesuatu... aku panggil dia duduk sebelah aku. aku suakan skrin aceriena aku kat dia. mula-mula aku tunjukkan kat dia blog joegrimjow. aku tunjukkan followers joe. terbeliak mata dia. "ramainya..." he he he. "ada lagi yang lebih ramai dari aku beb... dan lagi bagus dalam berblog..." dia terdiam. lepas tu aku bukak blog ben, mel, GTO, datin ellis, bean, kak senduk dan last sekali redmummy. ada gak beberapa blog yang aku jengah dan tunjukkan pada dia... dia terpegun seketika... lepas tu aku bersuara "semuanya bergantung dengan apa yang kita cuba sampaikan pada readers kita, cara penulisan kita, gaya bahasa kita. walaupun kita sekadar menulis... 'hari ni aku tak mandi, terus g kerja.' tapi orang suka dengan cara penyampaian tulisan ko, orang akan bagi respon..."

lebih kurang macam tu lah aku menjawab segala pertanyaan member aku ni. aku pun bukannya pandai sangat dalam berblogging. tapi aku berblog untuk kepuasan aku sebagai pencerita....

tiba-tiba dia bertanya kat aku... "ko follow blog yang macam mana syuq?" ha ha ha. soalan cepu emas ni. aku tak tahu macam mana aku nak menjawabnya... "ok... macam ni. kalau kawan-kawan aku, tak kiralah kawan rapat atau kawan kelas ataupun kawan biasa-biasa jer, aku akan follow blog dorang bila aku tau dorang ada blog... sama macam ko gak. gitu gak ngan family aku. tak kiralah pakcik ke makcik ke sepupu sepapat ke... bila aku tau dorang ada blog, aku terus jadi follower dorang... lagi satu bila aku jumpa satu blog ni, best sangat, aku akan jadi silent readers. mungkin makan hari ataupun bulan. lepastu baru aku jadi followers dia. kira memang aku x nak missed entry baru dari dia la. ada juga blog yang aku masuk terus jadi follower. sebabnya aku da baca hampir kesemua entry mereka. dari yang latest sampailah mula-mula dia berblog. lagi satu plak. aku juga akan jadi follower pada blog yang pemiliknya aku minat giler. he he he. macam norhayati berahim, aina emir, ramlee awang murshid. anuar kamaruddin. dimana dorang ni semua penulis novel kegemaran aku..." ha ha ha. panjang giler aku menjawab sampai terkebil-kebil mata dia.

lepas tu aku tengok, dia mengangguk faham. "syuq, macam mana hah nak wat duit guna blog?". ha ha ha. aku ingat dia dah abis bertanya... "yang ni ko kene tanya redmummy. aku x brapa pandai sangat dalam hal meraih duit melalui blog. aku ni pon taraf newbie jer beb. tapi kalau ko ada produk nak dijual, ko boleh letak dalam blog ko..." jawapan yang ntah apa-apa ntah aku berikan. tapi itu jer la yang mampu aku jawab. lainlah kalau every month aku dapat cash out nuff aku RM1000 or less. ni pun aku terkedek-kedek lagi pasal nuff dan perlukan bantuan orang lain gak... sori beb.

itu la perbualan antara member rumah aku dengan aku. mungkin cara aku menjawab agak kasar dan tidak berapa tepat. tapi itulah yang mampu aku jawab berdasarkan pengetahuan aku yang cetek dalam dunia blogging ni...

4 comments:

Unknown said...

bgsnya beri penerangan lanjut ttg dunia blogging nie:)

SyuQ mmg hebattt;)

Sya Isya said...

hehe..sya tahu syuq memang agak silent reader orangnya..sekali-sekali je bersuara..keep it up, bro!

afzainizam said...

┌─┐ ─┐
│▒│ /▒/
│▒│/▒/
│▒ /▒/─┬─┐
│▒│▒|▒│▒│
┌┴─┴─┐-┘─┘
│▒┌──┘▒▒▒│
└┐▒▒▒▒▒▒
└┐▒▒▒▒┌
Peace no war...
Sama2 la bagi sokongan atas usaha bersama ini..
Kami mengecam kezaliman ISRAEL terhadap saudara Gaza http://firestartingautomobil.blogspot.com
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

Sorry aku lambat balas... agak sibuk kebelakangan ni

eeemmm pasal folowwer tu aku tak kisah pun pasal aku punya blog pun tak ramai... eeemmm bagi aku blogking ni adelah wadah penyampaian maklumat tapi kalau nak meningkat glamor tu kena ade dayatarikan sendiri lah... tu terpulang lah kalau citer lucah tu orang suka aje.. tapi tak elokkan.. macam tak ade moral plak.. ape pun blog ko ni aku suka bacanya banyak yang aku pelajari darinya

SyuQ said...

cik wanie:
siapala sy. biasa2 jer. bercerita berdasarkan pengalaman

sya isya:
silent readers yg setia. he he he

afzainizam:
aku puas, bila aku dapat sampaikan apa yg aku nak sampaikan dalam blog aku ni. thanks bro sbb sudi baca blog aku...