Followers

Tuesday, June 8, 2010

Koc Merah Jambu

pernah naik komuter? pernah dengar pasal koc untuk wanita...? ala, pinky koc yang dikhaskan untuk kaum wanita tu. yang orang heboh dok perkatakan dulu tu... koc ni adalah koc yang berada ditengah-tengah komuter.

aku bukanlah pengguna komuter. seboleh mungkin aku akan cuba mengelakkan untuk menaiki komuter. antara sebab utama aku tak suka menaiki komuter

1. jadual perjalanannya yang terlalu lambat
bukan setakat lambat. kadang-kadang boleh delayed sampai 10-15 minit. jadual perjalanan komuter berselang 30 minit sekali. ditambah dengan time delayed yang memakan masa hampir 10-15 minit tu, komuter bukanlah pilihan bijak untuk aku. aku lebih rela menaiki bas dan teksi.

2. orang yang terlalu ramai.
aku bukanlah jenis manusia yang sukakan suasana yang terlalu sesak. apatah lagi memerlukan daya kekuatan yang tinggi untuk berebut dan menyelit dalam lautan manusia semata-mata untuk menaiki komuter.

3. kedudukan stesennya yang tidak strategik
ini pendapat aku. aku tak akan memilih komuter kalau aku nak ke shah alam. bayangkan dari stesen komuter shah alam aku perlu menaiki satu lagi bas untuk sampai ke pusat bandar. berbanding dengan bas, aku hanya perlu menunggu di depan kawasan perumahan aku dan bas tersebut akan berhenti terus dipusat bandar shah alam. kebanyakan stesen komuter terletak dihujung atau di sempadan daerah perbandaran. macam di shah alam, batu 3, kajang.

itu adalah antara pendapat dan pandangan aku kenapa komuter bukanlah pilihan utama aku sebagai pengangkutan awam.

selepas koc merah jambu diperkenalkan, aku belum berpeluang lagi untuk menaiki komuter (seboleh-bolehnya aku elak). sehingga satu hari, aku mempunyai urusan di Nottingham University di Broga Semenyih. cara terpantas dan paling mudah untuk kesana adalah dengan menaiki komuter dari KL sentral menuju ke kajang. hendak tak hendak aku terpaksa menggunakan komuter juga. perjalanan memakan masa hampir satu jam. disebabkan kelewatan ketibaan komuter melebihi 10 minit...

rata-rata pemerhatian aku, kaum wanita masih tidak tahu pasal koc yang dikhusukan untuk mereka ni. pada hal, di dada-dada akhbar utama tempatan dan juga di berita-berita utama disaluran televisyen, benda ni sudah menjadi taboo. ada sesetengah penumpang wanita yang boleh tak tahu dan sengaja masuk ke koc lain... malahan mereka sanggup bersesak bersama-sama dengan penumpang lelaki. nak kata mereka menaiki komuter bersama-sama suami ataupun teman lelaki mereka, ketara sungguh mereka berseorangan. habis tu apa gunanya koc merah jambu kalau mereka sendiri tidak mahu gunakan? padahal koc merah jambu tu lengang dan separuh kosong. sehingga memaksa attendan bertugas menjengah dari satu koc ke satu koc memanggil penumpang wanita untuk berpindah ke koc merah jambu.

dalam pemerhatian aku juga, sepanjang perjalanan dari KL sentral menuju ke kajang, melalu stesen mid valley, bandar tasik selatan, serdang sehingga ke kajang, rata-rata stesen membuat pengumuman pasal koc merah jambu ni. malahan tertera sepanduk besar yang memberi maklumat pasal koc merah jambu adalah khusus untuk wanita sahaja. malahan disediakan tempat duduk khas yang tiangnya dicat separuh merah jambu. adakah ini menunjukkan kaum wanita kita kurang prihatin?

kalau ini lah hasil dari perlaksanaan koc merah jambu yang dipekenalkan tu, lebih baik KTM melaksanakan koc khusus untuk warga emas dan orang kurang upaya. mungkin mereka lebih mengharagai...

ini sekadar pendapat aku sahaja. apa kata korang pula?

5 comments:

nazihahisa said...

hurm.. ramai cakap2 pasal sistem koc merah ni.. due hari lepas pun saya ada pos pasal ni.. jom baca :)

http://missevildido.blogspot.com/2010/06/lelaki-separa-wanita-dan-koc-wanita.html

nursarah said...

kgkdg time tu kita rush sebab komuter dah laam kat situ dan kita baru sampai, so main masuk je amna koc pun.

lgpun koc wanita pun ada je laki masuk. yela kan. masing2 nak rush,

lainla kalau mmg dah lama tunggu komuter tu, bleh la naik koc yg betul

atty's said...

kty rasa pun naik komuter..lambat sgt perjalanannya ..lebih suka naik bus..

'AQILAH said...

terasa asing je...ngee, selalu naik bas je :)

SyuQ said...

nazihahisa:
saya da baca dan berikan juga komen. apa yang saya tulis itu cuma pandangan peribadi saya dan juga dari pengamatan yang saya buat...

nursarah:
apa yang saya ceritakan adalah mereka yang dah sedia ada menunggu. tak dinafikan ada juga lelaki yang tersalah masuk koc...

kak ty:
kalau tak terdesak, saya memang tak sanggup nak naik momuter...

aqilah:
sesekali trylah naik komuter. merasai sendiri apa yang saya telah coretkan... :-)