Followers

Tuesday, June 15, 2010

Panggilan Telefon Yang Menjengkelkan

Seawal pagi aku bangun menunaikan kewajipan sebagai seorang Muslim. Kemudian bersarapan pagi kuih apam balik semalam yang hanya tinggal seketul. Ketika aku bersiap untuk mandi, aku dikejutkan dengan bunyi sms masuk. Siapa pula pepagi buta menghantar sms. Beberapa tahun kebelakangan ini, aku sudah terbiasa tidak menerima sms dan panggilan seawal pagi. Jadi pagi ini ia suatu kejutan. Otak aku ligat berfikir; yang telintas difikiran aku cuma berita yang tidak baik sahaja. Jari aku pantas menekan butang telefon, lantas sms ku baca...

'Askum... Apa kabo? Leh kenal?'

Siapa pula yang nak berkenalan dengan aku pepagi buta ni? pantas aku balas:

'W,slm. Siapa ni'

Tanpa menunggu balasan seterusnya, aku pun gerak ke bilik mandi. Usai mandi dan saat aku tengah bersiap memakai pakaian dan sebagainya, deringan sms berbunyi lagi.

'Abg *****. Kawan ain...' Kali ini smsnya berbunyi begitu.

Ya Allah, siapa pula Si Ain ni. Ain yang aku kenal ialah adik sepupu aku yang berusia sembilan tahun. Takkanlah... Mungkin orang ni tersalah nombor. Aku tersenyum. Aku yakin mesti ada orang nak kenakan dia. Sejak kebelakangan ini, terlalu kerap aku menerima panggilan yang salah. Pelik betul. Macam mana boleh berlaku? Sedangkan nombor yang aku beli, nombor baru yang belum pernah dimiliki oleh sesiapa sebelum ni. Aku balas sms tersebut.

'Kamu ni salah nombor. aku ni lelaki...'

Tidak lama kemudian aku menerima panggilan masuk. Tanpa melihat butiran pemanggil, aku menjawab panggilan tersebut.

"Hello, selamat pagi maaf ganggu. Boleh kenal?". Terkejut beruk aku mendengar suara lelaki garau dihujung talian. Adoi... Bala lain pulak datang...

"Siapa ni?" Aku menjawab keras.
"Abg *****. Kawan Ain." Suara dihujung talian menjawab. Mamat ni lagi. Apa pula dia nak.
"Aku rasa ko salah nombor la beb. Aku ni lelaki. Maybe member ko nak kenakan ko agaknya" Jawab aku.
"Saya memang nak berkenalan dengan kamu..." Dah sudah. Haru. Lelaki nak berkenalan lelaki.
"Maaflah sedara. Aku langsung tak berminat. Sedara mungkin salah orang kot." Aku menjawab dengan bulu roma meremang...

Hari ini hari kedua aku di KD. Perjalanan memakan masa 1jam dari tempat tinggal ku menuju ke KD, sentiasa dihujani dengan SMS yang tidak sepatutnya dari Abg*****. Terasa ingin membuat laporan polis sahaja.

Beberapa hari yang lepas berlaku juga peristiwa yang tidak sepatutnya. Aku yang berasa sudah terlewat ke tempat kerja terpaksa menggunakan bilik air yang satu lagi untuk mandi. Bilik air yang aku selalu guna, tengah digunakan. Dalam kesibukan aku mandi dan hampir selesai mandi baru aku terperasan, ada rekahan disebalik dinding pintu bilik air yang aku gunakan. Dan disebalik rekahan itu, aku terpandang kelibat manusia.

Beberapa tahun lepas, aku mengalami juga peristiwa yang tidak sepatutnya berlaku. Diraba kawan sendiri dalam keenakan dibuai mimpi. Salah satu sebab aku berpindah kerumah baru juga disebabkan masalah-masalah yang tak sepatutnya, yang lebih kurang seperti peristiwa-peristiwa diatas.

Kenapa benda-benda macam ni sentiasa mengekori aku kemana sahaja aku pergi? Aku bukannya seorang yang berketrampilan menarik. Muka aku sahaja pun penuh dengan bekas-bekas jerawat. Dengan perut boroi macam wanita hamil 3 bulan... Macam mana boleh menarik perhatian manusia seperti itu? Musykil...

Aku tidak kisah berkawan dengan sesiapa sahaja. Malahan ada yang pernah menjadi kawan baik aku. Asalkan jangan mengganggu kehidupanku dan jangan cuba mengambil kesempatan keatasku. Dengan maksud lain; jangan cuba 'nak cuba-cuba' dengan aku...

9 comments:

Lya Colours said...

erkkkkk orang tuh g*y ke
gila ke apa
salah nombor betol

Hisham said...

Ishh... bahaya tu..

Farid MOFASAD said...

kau nie seksi sgt lah...




>>_______________<<

Sky Before Pinky said...

ehehe..baru sehari di KD..dah ade peminat..yee...caya lah..abg syuQ

syuQ said...

akaka..jd mangsa gayboy ke ape neh *gelak sampai selaq*

slm kenal..namo samo! hye saye syuq name awk?? wakakaka

SyuQ said...

Lya Colours:
x sure. Klu nak kawan, ok. klu lbh2 mintak maap


Hisham:
memang bahaya... tapi selagi x mengganggu aku, aku x kisah


Farid MOFASAD:
seksi? ha ha ha. dimanakah seksi ku itu...


pinky@fizah:
peminat??? klu pompuan alankah bahagianya hati...


syuQ:
wallahhh... nama sama beb. nama saya Syuq gak. he he he. belum lg jd mangsa... hu hu hu

Aujinz said...

huiiyyooo..


sila lempang beliau laju laju..

디야나 said...

macam boleh mengundang trauma..uuuhhh... mremang

SyuQ said...

Aujinz:
biarlah mereka dgn kehidupan mereka


디야나:
ku dalam traumaaaaa.... he he he. x la sampai trauma. da selalu terkena, menjadikan kita lebih berhati-hati dan prihatin.