Followers

Monday, June 28, 2010

Susah Sangat Ke?

Aku tangguhkan dulu cerita Cuti-Cuti Labuan atas sebab-sebab tertentu. Tapi ada ke yang nak membacanya? Tujuan aku menceritakan perjalanan aku ke Labuan tu bukanlah untuk menunjuk-nunjuk tapi sebagai satu panduan kepada mereka yang diluar sana yang suka berjalan tanpa travel agen. Apa yang aku kongsikan disini mudah-mudahan dapat dimanfaati oleh kita bersama.

Hari ni aku tak mahu cerita pasal Labuan tapi aku nak bercerita pasal nilai 1 sen dan pokok bunga. Besar sangatkah nilai 1 sen itu? Memang besar nilainya... Dengan 1 sen, kita boleh menghantar sms ke nombor 8pax yang kita daftarkan (bagi pelangan Celcom sahaja). Dengan 1 sen juga kita boleh bertanya khabar. 10 kali sms, nilainya baru 10sen. Dalam 10 kali sms tu, rasanya boleh complete semua pertanyaan dan pengkhabaran. Besar sangatkah nilainya itu berbanding dengan sms bertanya khabar dan melepas rindu pada orang yang kita sayangi? Lainlah kalau nombor 8pax tu telah dipadamkan dan tiada dalam senarai. Kadar smsnya pun meningkat menjadi 10sen per sms (kalau tak silap aku lah). Kalau dalam situasi itu, memanglah berfikir 3, 4 kali nak hantar sms.

Apalah salahnya menghantar sms, bukan susah sangat. Sekadar menaip ditelefon bimbit sahaja. Sambil berak, sambil kencing, sambil dodoi anak, sambil tengok televisyen, sambil goreng ikan pun boleh buat... Dengan kadar 1 sen sahaja. Tak perlu tumpuan yang terlalu kusyuk. Lainlah kalau nak menghantar sms tu perlukan daya ketahanan mental yang tinggi umpama bermain Sudoku. Nak taip satu sms tu makan hari mahupun tahun. Tapi hanya beberapa saat sahaja...

Kadang-kadang aku berasa pelik. Agaknya inilah lumrah sikap manusia. Bila berhajatkan sesuatu, usahanya berlipat ganda. Lepas dah dapat, tidak mahu dipelihara dan dijaga. Umpama kita menjaga pokok bunga. Bermula dari benih, bukan main dijaga... Tanah digembur sentiasa, Disiram dan dibaja. Lepas berbunga, dan bila bunganya telah dikutip, kita pun dah terlupa pada pokoknya. Layulah pokok bunga tu tanpa jagaan. Jangan nanti suatu hari pokok bunga tu dikebas orang. Baru padan muka.

Benda ni simple jer dalam kehidupan kita. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Bagi aku, aku lebih mudah menerima perkataan TIDAK, GAGAL, TAK MAHU, TAK SUKA, TAK HENDAK, TIDAK BERJAYA, DI TOLAK dari jawapan yang bermuka-muka. Pedih dan sakitnya sekali sahaja. Dari jawapan propa yang kononnya hendak menjaga hati. Tapi kelukaannya berpanjangan. WTF!.

5 comments:

Cik Wanie said...

tuelah kan,
bukannya susah pun nak antar 1 sms,
nanti awk jgn lupa sms saya tau:P:P:P

alamak!!!
WTF tue no plat kete saya lah:P

azzah zainal said...

xkisah pun kalo 1sms=1 sen..huhu saya jenis kalau org msg..wajib balas..xsmpai hati biarkan je..len la kes2 sms merapu tu..huhu

Sky Before Pinky said...

chop..chop.. tak faham lah.. ni tulis tentang balas sms eah?? huhu..

SyuQ said...

Cik Wanie:
sms awk mhl le. he he he


Azzah:
sama la kita


Sky@Fizah
ini cerita 3 in 1, sms, interview n sharing is caring. he he he

Sky Before Pinky said...

owh...hehe.. paktut lah..kureng paham.. hihi.. al maklum sajalah fizah nie..