Followers

Sunday, June 13, 2010

Rumah Lama, Rumah Baru

Semalam aku terlalu malas untuk pergi bekerja. Walaupun separuh hari, tapi tiada semangat untuk bangkit dari tilam. Dikala aku menyambung semula mimpi-mimpi nan indah, aku dikejutkan dengan bunyi bising seakan-akan bunyi enjin motosikal ataupun seakan-akan bunyi enjin bot laju. Aku bingkas bangun dan mengandaikan bahawa forging telah dilaksanakan dikediaman aku. Aku cukup tak suka bila ada forging. Bau asapnya kalau melekat ke baju mengambil masa yang agak lama untuk hilang. Berfikir sejanak... Aku perlu bersiap ketempat kerja. Mungkin kerana penangan bola malam kelmarin, menyukarkan aku untuk membuka mata.

Bila bercerita pasal forging, aku langsung tak mengerti kenapa DBKL melaksanakan forging sekitar pukul 8.00am-9.00am? Apa ironisnya? Mungkin ketika itu nyamuk baru balik kesarang kot... Sebelum aku sempat keluar dari rumah, asap forging telah menyerbu masuk kerumah melalui bilik aku yang terbuka tingkapnya. Aku terkejut apabila selesai mandi dan nak bersiap ke tempat kerja, bilikku sudah dipenuhi asap... Geram dan cuba mengawal emosi sebaik mungkin. Aku bersiap sepantas yang boleh lalu keluar rumah.

Sampai di opis, aku menyiapkan kerja terlebih dahulu. Selepas tu, seperti kebiasan mengupdate blog kesayangan. Semenjak dua menjak ni aku semakin aktif berblog. Mungkin aku sudah mendapat momentum dalam berkarya. Mungkin juga aku terlalu teruja melihat nuffnang aku semakin hari semakin meningkat naik jumlahnya.

Entah Macam mana, tiba-tiba terlintas diminda aku untuk menukar corat-coret dengan wajah yang baru. Mula-mulanya aku takut juga. Setiap kali aku menukar template, setiap kali tu jugalah aku kena setting balik blog ni dari mula... Rupanya, telahanku tepat belaka. Kalau setakat widget di side bar, aku boleh perbetulkan lagi. ini nuffnang. huaaaaaa!

Dalam masa yang singkat aku cuba memasang balik kod nuffnang aku. Dari satu blog ke satu blog aku terjah mencari tutorial memasang nuffnang. Seingat aku dulu, ada satu blog yang aku ikut arahannya dalam pemasangan nuffnang. Memang berhasil. Jadi aku try recall balik semua memori aku. Kodek balik segala blog tutorial yang aku ikut. Akhirnya aku masuk ke blog ini. Mari Bina Blog. Walaupun arahan yang diberikan untuk memasang nuffnang pada setiap post sahaja, tapi dengan panduan ini aku berjaya meletakkan kesemua tempat untuk nuffnang dalam masa yang singkat. Terima kasih En. Nescafe Ais.

'Rumah' lama


'Rumah' yang baru

Pastinya aku akan merindui rumah lama aku. Aku tak ingat berapa banyak kali aku menukar template untuk blog. Tapi yang paling lama bertahan ada satu template sebelum template yang berwarna putih tu.

Tak kiralah, rumah yang macam mana dan rupa template yang bagaimana. Tapi yang penting, kita menikmati setiap detik kita berblogging...

5 comments:

iman said...

as for me myself, template memang sangat lah influence my mood utk berblog.there is one template which makes me stop blogging until i change it new.sigh~

NIA said...

rumah baru cool!!rumah lama cool jugak.heeeee~

SyuQ said...

iman:
he he he. bergantung pd individu. bg sy blogging ni ikut time. kadang2 mencurah idea. kadang2 kosong. tu yg lgsg x berupdate. template plak Insyaalah x mempengaruhi sgt... :-)

Sizuka:
TQ2. rerajin singgah yer :-)

- zuriey - said...

sudah tukar template ker..rajin dia.. not bad the new template

SyuQ said...

zuriey:
terima kasih... x rajin. tp tetiba terajin. he he he